Aprovizionarea industriei auto mondiale, sub controlul birocraților chinezi
Într-o clădire de pe latura estică a pieței Tiananmen din Beijing, o echipă restrânsă de funcționari din Ministerul chinez al Comerțului are un impact semnificativ asupra industriei auto mondiale prin fiecare licență de export de metale rare pe care o eliberează, conform Reuters.
China deține un cvasi-monopol pe piața metalelor rare, esențiale pentru producția de magneți utilizați în motoarele automobilelor electrice. În luna aprilie, adăugarea acestor metale pe lista produselor restricționate la export a obligat toți exportatorii să obțină licențe de la oficialii din Beijing.
Revizuirea autorizațiilor de export pentru aceste metale, care sunt vitale nu doar pentru automobile, ci și pentru turbinele eoliene și avioanele de vânătoare F-35, este o responsabilitate a Biroului pentru securitate industrială și control al importurilor și exporturilor, aflat sub Ministerul chinez al Comerțului.
De la implementarea noilor restricții, au fost eliberate doar câteva autorizații de export, iar lobby-iștii și diplomații afirmă că această situație afectează grav constructorii auto, producătorii de semiconductori și companiile din sectorul aerospațial la nivel global. În plus, numărul angajaților biroului de control al exporturilor a crescut de la 30 la aproape 60, însă acest lucru nu a dus la o îmbunătățire semnificativă a procesului de aprobat licențele.
Adam Dunnett, secretarul general al Camerei de comerț europene în China, a subliniat că, deși Ministerul chinez al Comerțului își crește resursele pentru a răspunde cererii, impactul asupra diverselor sectoare este considerabil și ar fi putut fi gestionat mai eficient.
Restricțiile impuse de China asupra exporturilor de metale rare au dus la închiderea mai multor uzine și linii de producție ale furnizorilor europeni de componente auto, iar Asociația Europeană a Furnizorilor Auto (CLEPA) a avertizat că se preconizează și alte închideri.