ARSVOM se zbate între promisiuni și realitate
Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare (ARSVOM) se află din nou în centrul atenției din cauza discuțiilor privind reorganizarea sa. Deși funcționează în baza Ordonanței Guvernului nr. 33/2004 și este singurul organism al Statului Român care poate interveni în largul Mării Negre, inclusiv în apele statelor vecine, viitorul agenției rămâne incert.
O agenție esențială, dar subfinanțată
ARSVOM are atribuții critice pentru siguranța maritimă, dar se confruntă cu salarii mici, de aproximativ 3.500 de lei net, în condițiile în care personalul este, în mare parte, format din navigatori și specialiști. Lipsa finanțării a generat un exod al personalului către structuri mai bine plătite, nave insuficient dotate și, uneori, fără echipaje complete, precum și investiții zero în aparatură.
Un istoric al incertitudinii
În 2021, fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunțat că ARSVOM ar putea fi desființată, iar atribuțiile să fie preluate de Inspectoratul pentru Situații de Urgență, scenariul fiind ulterior negat de minister. Au fost discutate și alte variante, precum preluarea de către Autoritatea Navală Română, dar aceste discuții s-au stins fără explicații, iar finanțarea a fost limitată, având efecte vizibile asupra resursei umane.
Ministerul Transporturilor: transparență în modificări
Ministerul Transporturilor a comunicat că orice schimbare legislativă privind organizarea și funcționarea ARSVOM „se va realiza cu respectarea transparenței decizionale și a procedurilor de dezbatere publică“. Ministerul nu confirmă nicio reorganizare iminentă, dar nici nu neagă scenariile discutate în ultimii ani.
Propunere pentru autonomie financiară
O inițiativă legislativă recentă, semnată de politicieni din PSD, USR și PNL, prevede ca ARSVOM să devină cât mai independentă de bugetul de stat și să își genereze propriile venituri. Aceasta ar putea desfășura activități economice, precum închirierea navelor, remorcaje, asistență tehnică și intervenții contra cost pentru firme sau alte autorități. Veniturile ar urma să fie reinvestite în flotă, aparatură și formare profesională.
Atribuțiile ARSVOM
ARSVOM, înființată prin Ordonanța de Guvern nr. 33/2004, este organul tehnic de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor și are ca principale atribuții: efectuarea activităților de căutare și salvare a vieții omenești pe mare, intervențiile în caz de poluare, precum și prestarea de servicii diverse, inclusiv remorcaje și scafandrerie.
Până la o decizie finală, agenția continuă să funcționeze cu personal redus, salarii mici și echipamente învechite, în timp ce rolul său strategic nu poate fi preluat de nicio altă instituție.