AUR lansează moțiuni simple împotriva miniștrilor Energiei și Transporturilor
AUR a demarat o nouă ofensivă politică, depunând două moțiuni simple împotriva miniștrilor Bogdan Ivan (Energie) și Ciprian Șerban (Transporturi). Moțiunea intitulată „România în beznă – falimentul programat al sistemului național” subliniază eșecul Ministerului Energiei în aspecte fundamentale ale guvernării, precum planificarea, execuția și protejarea consumatorului. AUR afirmă că România, cunoscută odată ca „țara care lumina Balcanii”, se confruntă acum cu teama de întrerupere a curentului electric.
Moțiunea simplă va fi dezbătută și votată luni, 17 noiembrie, în plenul Senatului. Documentul menționează că, la 140 de ani de la inaugurarea primei rețele electrice de iluminat din Europa, sistemul energetic românesc se află într-o stare critică, cu un potențial real de colaps din cauza închiderii capacităților energetice esențiale. Semnatarii moțiunii acuză Ministerul Energiei de „neglijență, ineficiență și lipsă de viziune”, subliniind că România are cele mai mari prețuri la energie din UE raportate la puterea de cumpărare reală.
„O gospodărie medie cheltuiește 20-25% din venituri pe energie, dublu față de media UE”, se arată în moțiune. Aceasta evidențiază cum închiderea succesivă a hidrocentralei Vidraru și a Reactorului 1 de la Cernavodă a dus la o reducere semnificativă a rezervei sincrone de energie a țării.
Moțiune simplă împotriva Ministerului Transporturilor
În același timp, AUR a depus o moțiune simplă și împotriva ministrului Transporturilor, Ciprian Șerban, sub titlul „Calea ferată a pierdut trenul”. Liderul senatorilor AUR, Petrișor Peiu, a declarat că modernizarea rețelei feroviare a existat doar pe hârtie, iar viteza medie a trenurilor de călători este de doar 40 km/oră, în timp ce vagoanele de marfă au o viteză medie de 17 km/oră, plasând România pe penultimul loc în clasamentul european la capitolul performanță feroviară.
Moțiunea subliniază întârzierile semnificative în proiectele de infrastructură, exemplificând cu reabilitarea căii ferate Curtici-Simeria, care avea termen de finalizare în 2022, dar unde stadiul de realizare era, în luna septembrie, între 80% și 97%. Semnatarii moțiunii acuză o permisivitate în gestionarea contractelor de reabilitare a căilor ferate și lipsa penalizărilor pentru firmele care cauzează întârzieri excesive.
De asemenea, AUR solicită miniștrilor să își asume politic eșecul în implementarea programelor de finanțare pentru infrastructura feroviară și cere premierului Ilie Bolojan să răspundă pentru numirile controversate din Ministerul Transporturilor.
Dezbaterile asupra moțiunilor vor avea loc luni, 17 noiembrie, ora 16:00, în plenul Senatului.