Austriacii de la PORR, lecție în construcții pe șantierul Autostrăzii Sibiu-Pitești
Pe șantierul secțiunii 4 a Autostrăzii Sibiu-Pitești (A1), avansul lucrărilor este semnificativ, cu un stadiu fizic care depășește 75% pe aproximativ 10 km. Autoritățile anunță un progres notabil, în special la cele două galerii ale tunelului Momaia Daniela și Alina, unde stadiul fizic a atins 80%. De asemenea, lucrările la viaductul Bușaga, cu o înălțime de 30 m, au ajuns la 85%.
Constructorul austriac PORR a mobilizat un număr impresionant de resurse, având în prezent peste 600 de muncitori și aproximativ 200 de utilaje pe șantier. Compania a pus deja în funcțiune stația de mixturi bituminoase și se pregătește să înceapă asfaltarea pe mai multe sectoare.
Asociația Pro Infrastructură a vizitat recent lotul 4 al Autostrăzii A1, evidențiind modul în care PORR demonstrează expertiză în construcția tunelurilor. Reprezentanții asociației subliniază că specialiști din 14 țări colaborează nonstop pentru finalizarea lucrărilor, având șanse reale să inagureze cei aproape 10 kilometri dintre Curtea de Argeș și Tigveni în iulie 2026, cu mult înainte de termenul contractual stabilit pentru martie 2027.
Pe sensul spre Sibiu al tunelului, lucrările continuă cu turnarea pereților-casetă, esențiali pentru finalizarea proiectului. Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură descriu procesul de construcție ca fiind complex și minuțios, cu multiple etape de protecție și detalii tehnice care explică durata lucrărilor. Aceștia subliniază că, deși mai este nevoie de timp, rezultatele vor merita așteptarea.
Mobilizarea muncitorilor austrieci pe șantierul autostrăzii Sibiu-Pitești
Constructorul austriac PORR este activ pe șantierul secțiunii 4 a autostrăzii Sibiu-Pitești (A1), având în prezent peste 600 de muncitori și 194 de utilaje.
Stadiul fizic al lucrărilor pe cei aproape 10 km dintre Tigveni și Curtea de Argeș a ajuns la 73,75%. Cea mai complexă structură a acestui șantier este tunelul Momâia, care reprezintă primul tunel forat construit pe o autostradă din România.
Dacă ritmul actual de lucru se va menține, se estimează că circulația pe această secțiune a A1 ar putea începe mai devreme decât termenul contractual prevăzut pentru 2027.
Secțiunea 4 (Tigveni – Curtea de Argeș) are o lungime de 9,86 km, iar contractul cu PORR are o valoare de 1,678 miliarde de lei (fără TVA), cu o durată de 60 de luni, din care 16 luni sunt dedicate proiectării și 44 de luni execuției.
PORR continuă să avanseze în lucrările de construcție, realizând străpungerea tunelurilor montane și lucrări de hidroizolație, ceea ce subliniază angajamentul lor față de proiect.
Austriacii de la PORR mobilizează peste 600 de muncitori în România
Grupul austriac PORR Construct continuă lucrările la secțiunea 4 a autostrăzii Sibiu-Pitești (A1), aducând pe șantier un număr impresionant de 600 de muncitori. Aceștia efectuează lucrări diverse, inclusiv la terasamente, structuri, consolidări și montarea podețelor prefabricate.
Până în prezent, lucrările de relocare a utilităților au fost finalizate pe întreaga lungime a acestei secțiuni de autostradă, care măsoară 9,86 km. Antreprenorul este mobilizat cu un total de 550 de persoane și 190 de utilaje, iar termenul contractual pentru finalizarea lucrărilor este stabilit pentru luna februarie 2027. Totuși, datorită ritmului actual, se estimează că circulația pe acest tronson ar putea fi deschisă încă din anul 2026.
Recent, compania austriacă a anunțat că mai are sub 100 de metri de săpat pentru a finaliza tunelul Daniela, parte integrantă a proiectului. Producția de elemente prefabricate necesare construcției tunelului va începe primăvara aceasta.
În primele 18 luni din cele 44 prevăzute în contract, progresul general al lucrărilor a depășit 60%. Reprezentanții companiei au exprimat optimismul că termenul de finalizare din februarie 2027 ar putea fi devansat.
Autoritățile române au anunțat un restart al construcției de autostrăzi pentru anul 2025, iar lucrările pe secțiunea 4 Tigveni-Curtea de Argeș se desfășoară acum în regim continuu, 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână.
Austriecii de la PORR aduc peste 600 de muncitori în România
Antreprenorul PORR Construct SRL, responsabil pentru lucrările de construcție a autostrăzii Sibiu-Pitești, a anunțat că a adus pe șantierul din România peste 600 de muncitori. Această inițiativă vine în contextul creșterii cererii de forță de muncă în domeniu, fiind necesari în special șoferi și mecanici de întreținere.
Directorul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM), Cosmin Roșu, a subliniat dificultățile întâmpinate de constructor în găsirea personalului necesar, evidențiind astfel importanța acestui flux de muncitori străini.
Contractul cu PORR, în valoare de 1,678 miliarde de lei (fără TVA), a fost semnat în noiembrie 2021 și prevede o durată totală de 60 de luni pentru proiectare și execuție. Lucrările trebuie finalizate până în anul 2027, cu un stadiu actual de 30% realizat.
Mai mult, lucrările includ construcția tunelului Momaia, care are o lungime de 1,3 km și este una dintre cele mai complexe părți ale proiectului. Este esențial ca acest flux de muncitori să contribuie la respectarea termenelor de finalizare a lucrărilor.
Austriacul PORR și lecția de muncă în România
Austriacul PORR a adus pe șantierul din România peste 600 de muncitori, demonstrând angajamentul său față de dezvoltarea infrastructurii locale. Această acțiune subliniază nevoia acută de forță de muncă în domeniul construcțiilor, în special pentru șantierele mari, cum ar fi cele de pe traseul autostrăzii Sibiu-Pitești.
Conform declarațiilor lui Cosmin Roșu, un reprezentant local, angajatorii se confruntă cu dificultăți în a găsi personal calificat pentru diverse poziții, inclusiv șoferi și mecanici pentru utilaje. Deși există locuri de muncă disponibile, numărul persoanelor apte de muncă este limitat, iar eforturile de promovare a acestor oportunități nu sunt suficiente pentru a atrage candidații necesari.
Aceste provocări în piața muncii sunt evidente, iar autoritățile locale continuă să sprijine angajatorii în căutarea de personal, însă rezultatele rămân insuficiente. În acest context, inițiativa PORR de a aduce muncitori din alte țări reprezintă o soluție crucială pentru a asigura progresul proiectelor de infrastructură din România.