Bucureștiul se pregătește să interzică cele mai poluante autovehicule
Primăria Municipiului București a anunțat inițiativa de a crea o zonă cu emisii reduse (LEZ) în întreaga zonă metropolitană, cu scopul de a restricționa accesul vehiculelor poluante. Proiectul, care se află în curs de aprobat, va fi implementat pe durata a aproximativ doi ani.
Restricții pentru vehiculele diesel și cele vechi
Conform planului, accesul celor mai poluante vehicule va fi restricționat treptat, începând cu mașinile diesel și cele mai vechi, care vor suporta cele mai stricte și accelerate măsuri. Aceste restricții vor fi stabilite în funcție de tipul de combustibil și de vârsta vehiculului.
Context legislativ
Proiectul se aliniază unei legi adoptate de Parlament în 2023, care impune ca Bucureștiul și alte mari aglomerări urbane din România să stabilească zone cu emisii reduse în termen de maxim doi ani. Această inițiativă vizează îmbunătățirea calității aerului și reducerea poluării în orașe.
Costul și etapele de implementare
Planul de implementare a zonei cu emisii reduse, elaborat în colaborare cu BERD, are un buget estimat de 15 milioane de euro, finanțat din fonduri PNRR și prin împrumuturi InvestEU. Etapele de implementare includ definirea limitelor LEZ, modernizarea rețelei de monitorizare a calității aerului și dezvoltarea unui sistem de camere de recunoaștere automată a plăcuțelor de înmatriculare pentru a identifica vehiculele neconforme.
Aceste măsuri vor contribui la îmbunătățirea calității aerului din București și la reducerea impactului vehiculelor poluante asupra mediului urban.
Bucureștiul își propune interzicerea autovehiculelor poluante
Bucureștiul se pregătește să implementeze o Zonă cu Emisii Reduse (LEZ), care vizează restricționarea accesului vehiculelor cu emisii ridicate, în special a mașinilor vechi și a celor diesel. Această măsură are ca scop reducerea progresivă a vehiculelor poluante din oraș, având în vedere că parcul auto are o vârstă medie de 12,4 ani, cu 43,5% dintre vehicule fiind diesel.
Obiectivele Zonei cu Emisii Reduse
Implementarea LEZ va funcționa pe tot parcursul anului, cu un obiectiv inițial de reducere a vehiculelor poluante cu 10%, ceea ce ar conduce la economisirea a 21.900 tone de CO2 echivalent pe an. Pe termen mediu, acest obiectiv va crește la 20% și, pe termen lung, se vizează o reducere de 30%, rezultând economii de 65.700 tone de CO2 echivalent pe an.
Beneficiile pentru sănătate și calitatea aerului
Reducerea emisiilor va avea un impact pozitiv asupra sănătății publice, estimându-se că economiile generate de un aer mai curat în zonele cu emisii reduse ar putea varia între 1,3 și 3,9 milioane euro pe an. Aceste economii sunt legate de scăderea bolilor respiratorii și cardiovasculare, datorită nivelurilor mai scăzute de poluanți.
Implementarea și monitorizarea LEZ
Proiectul de implementare a LEZ va include etape de proiectare și instalare a sistemelor de monitorizare a calității aerului și a camerelor de supraveghere, cu o durată estimată de 6-18 luni. Amenzile impuse vehiculelor neconforme vor fi reinvestite în soluții de mobilitate pentru comunitățile vulnerabile, contribuind astfel la reducerea sărăciei în materie de transport și la sprijinirea mobilității durabile.
Primăria subliniază că succesul acestei inițiative va depinde de un sistem de monitorizare eficient al calității aerului, care să includă un număr adecvat de stații de măsurare și campanii de informare pentru public.
Bucureștiul se pregătește să interzică autovehiculele poluante
Bucureștiul va implementa o zonă cu emisii reduse (LEZ), vizând în special mașinile vechi și cele diesel. Această măsură face parte dintr-o strategie mai amplă de combatere a poluării aerului în capitală.
Transparența în ceea ce privește datele referitoare la calitatea aerului este esențială pentru a asigura acceptarea publicului față de aceste măsuri. În plus, eficacitatea LEZ-urilor va fi sporită prin implementarea unor măsuri complementare, cum ar fi îmbunătățirea serviciilor de transport public, crearea de zone pietonale și dezvoltarea infrastructurii pentru biciclete.