Cablurile submarine din Marea Baltică, protejate cu banii transportatorilor
Ministrul apărării din Estonia a propus ca companiile de transport maritim să plătească o taxă pentru navigarea în Marea Baltică, una dintre cele mai aglomerate rute maritime din lume. Aceasta măsură ar avea ca scop acoperirea costurilor de protecție a cablurilor submarine, în contextul creșterii numărului de defecțiuni raportate la infrastructura submarină de comunicații și transport de energie din zonă.
Potrivit declarațiilor lui Hanno Pevkur, NATO a desfășurat fregate, avioane de patrulare și drone în Marea Baltică pentru a răspunde incidentelor în care nave au deteriorat cabluri de energie și de comunicații, suspectate a fi acte de sabotaj. Pevkur a menționat că se analizează diverse măsuri suplimentare de protecție, cum ar fi instalarea de senzori pentru detectarea ancorelor și construirea de carcase în jurul cablurilor.
Aceste măsuri de protecție vor implica costuri semnificative, iar ministrul a subliniat că, indiferent de cine va suporta cheltuielile, consumatorii ar putea fi cei care vor plăti, prin taxe mai mari sau costuri mai ridicate pentru utilități. O alternativă propusă este perceperea unei taxe pentru navele care navighează prin Marea Baltică, similară cu taxele de aterizare de la aeroporturi.
Pevkur a atras atenția asupra faptului că, la nivel global, aproximativ 150 de cabluri submarine sunt deteriorate anual, iar cablurile din Marea Baltică sunt deosebit de vulnerabile din cauza traficului intens, cu până la 4.000 de nave traversând zona zilnic. Recent, autoritățile suedeze au sechestrat o navă în legătură cu deteriorarea unui cablu care conectează Letonia și Suedia, parte a unei serii de incidente suspecte.
Ministrul apărării a subliniat că, deși investigațiile sunt încă în desfășurare, seria de incidente sugerează o coordonare din partea navelor asociate cu „flota fantomă” a Rusiei. Moscova a respins acuzațiile, caracterizându-le ca fiind nefondate.