În ultimii ani, utilizarea configuratoarelor online pentru automobile a devenit esențială în procesul de vânzare, iar costurile de marketing asociate cu atragerea clienților în aceste platforme au crescut semnificativ. Marketingul online este acum una dintre cele mai mari cheltuieli pentru companiile auto, iar eficiența acestor cheltuieli variază de la o marcă la alta.
Un studiu realizat de Berylls by Alix Partners a evidențiat diferențe semnificative între costurile de marketing ale marilor companii auto din Europa. Aceste costuri pot ajunge, pe parcursul unui an, la zeci de milioane de euro. De exemplu, costurile medii pentru atragerea clienților s-au ridicat la 2,28 euro pentru o vizită pe site în 2022 și 2,15 euro în 2023. Cheltuielile pentru inițierea unei configurații au fost de 7,78 euro în 2022 și 8 euro în 2023, iar pentru o configurație finalizată, costurile au crescut de la 22,7 euro în 2022 la 28,1 euro în 2023. Vânzarea efectivă a unui vehicul a costat 196,2 euro în 2022, reducându-se la 186,5 euro în 2023.
Analiza a arătat că mărci precum Nissan ar fi putut economisi milioane de euro anual dacă ar fi adoptat practici mai eficiente, cum ar fi cele ale marcii Skoda, care a înregistrat cele mai mici cheltuieli pentru vânzări. Skoda a cheltuit 3,19 euro pe o vizită web, 6,12 euro pentru inițierea unei configurații și 14,04 euro pentru o configurație finalizată, în timp ce Nissan a plătit mult mai mult pentru aceleași procese.
Pe scurt, costurile de marketing pentru vânzările prin configuratorul de modele sunt semnificative și variază considerabil între diferitele mărci auto, ceea ce subliniază importanța eficienței în gestionarea acestor cheltuieli.
Un studiu recent evidențiază diferențele semnificative între costurile de vânzare ale producătorilor auto europeni prin intermediul configuratorului de modele. De exemplu, Volkswagen cheltuie în medie 125 de euro pe vânzare, în timp ce Stellantis, care include marca Opel, plătește aproape 254 de euro pentru aceeași acțiune. Aceasta se traduce în economii potențiale de 20 de milioane de euro anual pentru Opel, dacă ar optimiza procesul de configurare.
Analiza subliniază că Skoda are cele mai reduse costuri, plătind doar 4 euro pentru o configurație, în comparație cu 5 euro la Volkswagen. Aceste diferențe sunt influențate de eficiența site-ului și de rata de conversie a vizitatorilor. De exemplu, 45% dintre vizitatorii Skoda aleg să înceapă o configurare, în timp ce la alte mărci acest procent este mult mai scăzut. La Opel, doar 15% dintre vizitatori încep o configurare.
Studiul subliniază, de asemenea, corelația dintre traficul web, numărul de configurații și vânzările efectuate. Analiștii estimează că o scădere a traficului web se va reflecta în scăderi de vânzări în termen de trei-patru luni. De asemenea, gama de modele disponibilă joacă un rol crucial în atragerea vizitatorilor pe site.
În comparație cu mărcile europene, producătorii auto din China, precum BYD, Polestar și Nio, se confruntă cu costuri de vânzare semnificativ mai mari, de la 1.175 de euro pentru BYD până la 3.906 euro pentru Nio. Reprezentanții Berylls subliniază că un cost de vânzare eficient și sustenabil ar trebui să fie sub 200 de euro.