Ce ar însemna pentru România retragerea NATO „pe aliniamentul din 1997”
Ideea retragerii NATO pe „aliniamentul din 1997” a fost adusă în discuție de oficialii Federației Ruse în cadrul negocierilor cu reprezentanții Occidentului. Deși NATO a declarat că nu comentează „scenarii ipotetice”, un reprezentant al Alianței a subliniat că statele membre decid în mod autonom dacă se retrag din NATO și că pot decide doar asupra dislocării propriilor trupe.
Potrivit Articolului 13 din Tratatul Nord-Atlantic, orice membru poate decide să părăsească Alianța, cu un an de notificare către Guvernul SUA, care, la rândul său, informează celelalte state membre. Astfel, decizia de a părăsi Alianța revine exclusiv statelor membre.
În ceea ce privește cerințele Federației Ruse, Ministerul rus de Externe a declarat în 2022 că își dorește retragerea tuturor trupelor și echipamentelor NATO din România și Bulgaria. Un oficial NATO a precizat că statele membre pot schimba sau disloca trupe oricând este necesar. De exemplu, Statele Unite pot decide să își retragă trupele din România, dar nu pot influența deciziile altor state, cum ar fi Franța.
În cazul în care toate trupele și echipamentele militare NATO s-ar retrage din România, țara nu și-ar pierde statutul de membru al Alianței, cu condiția să nu solicite explicit acest lucru. Articolul 5 din Tratat stipulează că un atac armat împotriva unui membru va fi considerat un atac împotriva tuturor, dar România ar trebui să se bazeze pe propriile forțe până la sosirea Aliaților.
De asemenea, șeful cancelariei prezidențiale, Cristian Diaconescu, a menționat că, în cadrul negocierilor de la Riad, reprezentanții Federației Ruse au cerut retragerea garanțiilor de securitate ale NATO pentru statele care au aderat după 1997, sugerând o abordare similară cu cea de la Ialta.
Retragerea NATO pe aliniamentul din 1997: Impactul asupra României
Federația Rusă a solicitat constant retragerea NATO pe aliniamentul din 1997, o cerere care a fost discutată în repetate rânduri cu oficialii americani. Această solicitare este parte a unei strategii mai ample pe care Rusia o urmărește din anul 2022. În contextul tensiunilor crescute, în special în jurul Ucrainei, Moscova a întocmit o listă de „garanții de securitate” pe care voia să le negocieze cu Occidentul, inclusiv retragerea activităților militare NATO din Estul Europei.
În 2021, în momentul în care trupele ruse se aflau la granița cu Ucraina, oficialii ruși au cerut explicit retragerea batalioanelor multinaționale NATO din Polonia, Estonia, Lituania și Letonia. Aceeași temă a fost reluată de ministrul de Externe Serghei Lavrov în 2022, când a fost întrebat despre implicațiile unei astfel de retrageri pentru România și Bulgaria. Rusia a afirmat că își dorește ca toate trupele și echipamentele militare străine să fie retrase din aceste țări.
Președintele Statelor Unite de atunci, Joe Biden, a respins ferm aceste cereri, afirmând că „nu este loc pentru așa ceva”. Ca răspuns la invazia Rusiei în Ucraina, Statele Unite au consolidat prezența militară pe flancul estic al NATO, iar Alianța s-a extins prin integrarea Finlandei și Suediei.
După anul 1997, NATO a inclus în rândurile sale mai multe state din Estul Europei, printre care se numără România (2004), Bulgaria (2004), Polonia (1999) și statele baltice. Aceste țări, care au acum granițe cu Federația Rusă, sunt considerate parte integrantă a flancului estic al Alianței, ceea ce face ca cerințele Rusiei să fie percepute ca o amenințare la adresa securității regionale.
Vladimir Putin a criticat extinderea NATO încă din 2007, exprimându-și îngrijorările cu privire la apropierea infrastructurii militare NATO de granițele Rusiei. Aceasta subliniază tensiunile continue dintre Rusia și Alianța Nord-Atlantică, precum și complexitatea relațiilor internaționale în contextul securității europene.
Implicațiile retragerii NATO „pe aliniamentul din 1997” pentru România
Retragerea NATO „pe aliniamentul din 1997”, așa cum solicită Federația Rusă, ar putea avea consecințe semnificative pentru România. Această cerere este fundamentată pe percepția Rusiei că a fost „trădată” de Occident, în special în contextul extinderii NATO spre Est, după un angajament verbal din 1990, care nu a fost formalizat printr-un tratat oficial.
Conform unor analiști, acuzația de trădare din partea Federației Ruse, deși considerată „tehnic falsă”, conține un „adevăr psihologic” care influențează relațiile internaționale actuale. Aceasta ar putea afecta stabilitatea regională și securitatea României, care depinde în mare măsură de sprijinul NATO.