Renault și Fuziunea cu Honda
Renault Group, cel mai mare acționar al Nissan, a fost surprins de anunțul fuziunii cu Honda. Relația cu Nissan s-a deteriorat, dar colaborările în domeniul vehiculelor electrice persistă. În cazul în care fuziunea se finalizează, Renault va pierde statutul de acționar majoritar în Nissan, dar va putea să își valorifice poziția pe o piață auto în continuă schimbare.
Impactul asupra acțiunilor Renault
La momentul redactării acestui articol, acțiunile Nissan erau tranzacționate la 509 yeni, în timp ce cele ale Honda se vindeau la 1.531 yeni. Valoarea de piață a Nissan este de 1,89 trilioane yeni, comparativ cu 8,08 trilioane yeni pentru Honda. Această diferență de valoare sugerează că, în cazul creării unui holding care să unească cele două companii, acțiunile Renault la Nissan ar reprezenta, proporțional, o treime din acțiunile nou înființate la Honda.
Structura deținătorilor de acțiuni
În prezent, Renault deține 40,9% din Nissan, structurat în două pachete. Un pachet de aproximativ 17% este controlat direct, în timp ce restul este deținut indirect, printr-un trust care intermediază drepturile Renault. Deși Renault a vândut anterior aproximativ 9,5% din acțiuni, deținerea actuală este puțin mai mare decât diferența absolută, conform informațiilor furnizate de Nissan.
În concluzie, fuziunea cu Honda va determina o diluare semnificativă a pachetului de acțiuni deținute de Renault în Nissan, dar oferă și oportunități considerabile pe termen lung în industria auto.
Renault și Fuziunea cu Nissan și Honda: O Diluare a Pachetului de Acțiuni
În urma fuziunii dintre Nissan și Honda, Renault se confruntă cu o diluare semnificativă a pachetului său de acțiuni. Calculul inițial sugerează că cei 41% din acțiunile Nissan deținute de Renault ar putea reprezenta puțin peste 10% din noua companie, în condițiile în care acțiunile Nissan ar constitui 33,3%, iar cele ale Honda 66,6%.
Renault, care este cel mai mare acționar al Nissan, va avea o influență limitată în noua structură de proprietate, având în vedere că niciun alt acționar de la Nissan nu va depăși 10% din noul holding. În contrast, la Honda, cel mai mare acționar va fi The Master Trust Bank of Japan, cu o deținere de 16,8%.
Conform estimărilor, deținerea TMTBJ ar putea scădea la 12,6%, ceea ce ar face ca Renault să devină al doilea cel mai mare acționar, cu condiția ca acesta să nu vândă alte acțiuni înainte de transferul oficial. Este important de menționat că aceste calcule sunt pur teoretice, având în vedere incertitudinile privind procentul de acțiuni care va fi listat la bursă după fuziune.
Pe termen lung, Renault va trece de la o influență majoră, cu aproape 50% control, la un rol semnificativ, dar fără o putere de decizie considerabilă în managementul noii companii. Dacă acordul din 2023 privind Alianța Renault Nissan Mitsubishi se va finaliza, Renault ar putea ajunge să dețină sub 4% din noua entitate.
În concluzie, deși fuziunea cu Nissan și Honda oferă un potențial uriaș pe termen lung, Renault se va confrunta cu o diluare considerabilă a influenței sale în cadrul noii companii.
Impactul fuziunii Nissan – Honda asupra Renault
Fuziunea dintre Nissan și Honda va duce la o diluare semnificativă a pachetului de acțiuni deținute de Renault, ceea ce va rezulta într-un procent mai mic pentru compania franceză. Deși aportul Mitsubishi în noua entitate ar putea reprezenta aproximativ 5% din total, acest lucru va însemna o și mai mare reducere a deținerii Renault.
Totuși, un aspect pozitiv al acestei fuziuni este crearea unei companii solide, capabile să concureze pe piața globală la nivelul gigantilor Toyota și Volkswagen. Viitoarea alianță Honda – Nissan – Mitsubishi se preconizează că va genera vânzări de aproximativ 8 milioane de vehicule anual, plasându-se pe locul al treilea în industrie, după Toyota și VW.
În contextul acestei fuziuni, pentru Renault, veniturile financiare generate de un pachet de 4 – 10% din noua companie, alături de potențialul parteneriatelor industriale, pot aduce sinergii semnificative în viitor, mai ales în perioada de tranziție către propulsia electrică, care implică costuri ridicate. Renault a declarat că va analiza toate opțiunile în interesul Grupului și al acționarilor săi, ceea ce poate include atât vânzarea, cât și păstrarea acțiunilor pe termen lung. Compania franceză subliniază că nu va renunța la proiectele curente cu Nissan, continuând să își implementeze strategia și să dezvolte inițiativele care aduc valoare Grupului.