Procesul dintre Primăria Hârșova și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene
La instanțele din București continuă procesul între Primăria Hârșova și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, având ca subiect lucrările de modernizare ale Casei de Cultură din oraș. Deși cazul a fost suspendat la sfârșitul lunii trecute din cauza protestelor din justiție, se așteaptă reluarea judecății, în special după decizia recentă a Curții Constituționale.
Litigiul a fost inițiat de Primăria Hârșova în legătură cu proiectul finanțat din fonduri europene intitulat „Hîrșova- Dobrichka Together on the Road of Sustainable Development through Beautiful Cross Border Culture“. Dosarul are indicativul 143/116/2023 și a fost suspendat printr-o rezoluție din 25 septembrie 2025, în conformitate cu hotărârea Adunării Generale a Judecătorilor.
La baza acestui litigiu se află contractul pentru lucrările de modernizare a Casei de Cultură, unde Ministerul a decis să reducă suma care urma să fie rambursată Primăriei Hârșova, invocând o „modificare substanțială“ a contractului. Aceasta s-a datorat semnării a două acte adiționale care au prelungit execuția lucrărilor cu patru luni, din cauza întârzierilor în obținerea soluției tehnice.
Primăria Hârșova a contestat această decizie în instanță, solicitând anularea raportului de control și a deciziei prin care a fost respinsă contestația. În primă instanță, Tribunalul Călărași a decis în favoarea Primăriei, iar hotărârea a fost atacată de Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Călărași, ajungând astfel la Curtea de Apel București.
Se așteaptă acum ca procesul să fie reluat, iar autoritățile locale speră să obțină o soluție favorabilă în acest litigiu esențial pentru dezvoltarea culturală a orașului Hârșova.
Deciziile în procesul dintre Primăria Hârșova și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene
Recent, Tribunalul Călărași a avut o hotărâre importantă în procesul ce implică Primăria Hârșova și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, legată de lucrările de la Casa de Cultură din oraș. Primăria Hârșova a contestat un raport de control care a concluzionat că au existat modificări substanțiale ale contractului de lucrări, ceea ce a dus la aplicarea unei corecții financiare de 25%.
Reprezentanții primăriei au argumentat că, în mod eronat, controlorii de prim nivel au susținut că a fost încălcat principiul transparenței, invocând motive temeinice pentru acceptarea actelor adiționale, în special problemele tehnice apărute în timpul execuției lucrărilor.
Judecătorii de la Tribunalul Călărași au susținut că cererea Primăriei Hârșova este întemeiată, menționând că documentația de atribuire a contractului nu a inclus termenul de execuție ca un criteriu de departajare între ofertanți, ci doar prețul cel mai scăzut. Instanța a subliniat că modificările contractuale au fost necesare din circumstanțe neprevăzute pentru o autoritate contractantă diligentă.
Prin această hotărâre, Tribunalul Călărași a confirmat legalitatea modificărilor aduse contractului de execuție a lucrărilor de la Casa de Cultură din Hârșova, subliniind importanța respectării procedurilor legale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri europene.
Decizii în procesul Primăriei Hârșova și Ministerului Investițiilor
Recent, instanța a discutat despre contestațiile legate de lucrările de la Casa de Cultură din Hârșova, subliniind că actele contestate au fost emise eronat. Judecătorii au evidențiat că, prin adresa reclamantei din 16 iulie 2021, s-a informat partea chemată în garanție cu privire la evaluarea ofertei, rezultând că oferta prezentată a fost considerată câștigătoare prin aplicarea criteriului „prețul cel mai scăzut”.
Instanța a explicat că, deși termenul de execuție ar fi putut fi un criteriu suplimentar de departajare, prelungirea contractului prin acte adiționale a fost justificată. Această prelungire s-a realizat din motive obiective și conform clauzelor contractuale. O eventuală încetare a contractului ar fi dus la consecințe mai grave, având în vedere că lucrarea era aproape finalizată.
Judecătorii au menționat că reclamanta a avut o corespondență activă cu executantul lucrării pentru a respecta termenul contractual, dar finalizarea nu a fost posibilă din motive obiective. Instanța a subliniat că, în cazul în care contractul ar fi fost desființat, ar fi fost necesară demararea unei noi proceduri de achiziție, care ar fi generat întârzieri și costuri suplimentare semnificative.
De asemenea, magistrații au precizat că opțiunea de a desființa contractul nu ar fi fost proporțională cu prejudiciul suferit, având în vedere prelungirea de doar patru luni. Instanța a concluzionat că nu se poate imputa reclamantei faptul că prin acte adiționale a prevăzut clauze privind suportarea penalităților de către executant.
În prezent, se așteaptă decizia Curții de Apel București, care va fi definitivă în urma recursului declarat de Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră.
Procesul din Primăria Hârșova privind Casa de Cultură
Recent, au avut loc evenimente semnificative în procesul legat de lucrările de la Casa de Cultură din Hârșova, implicând atât Primăria locală, cât și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Aceste lucrări sunt de interes public și vizează dezvoltarea culturală a orașului.
Detaliile despre desfășurarea procesului și implicațiile sale sunt esențiale pentru comunitate, având în vedere că proiectele culturale contribuie la îmbunătățirea vieții sociale și economice a locuitorilor din Hârșova.