Schimbări în Curriculumul Liceal: Personalizarea Educației pentru Elevi
Daniel David, ministrul Educației, a discutat recent despre modificările propuse în curriculumul pentru liceu, aflat în dezbatere publică. Acesta a subliniat importanța legăturii logice între temele incluse în planurile-cadru, afirmând că „planurile-cadru nu elimină nimic”.
David a explicat că dezbaterea publică nu implică decizii finale, ci este o oportunitate de a discuta și de a ajusta curriculumul. „O să discutăm aceste lucruri în următoarele 5 săptămâni și vom lua după aceea o decizie, probabil prin luna aprilie, luna mai”, a declarat el.
Printre propunerile discutate se numără introducerea unităților de învățare pentru gramatică în cadrul orelor de limba și literatura română, care ar putea fi implementate începând cu anul școlar 2026-2027. David a subliniat că gramatica face parte din identitatea națională și este esențială pentru formarea unui bun vorbitor al limbii române.
Ministrul a menționat că se dorește o mutare a deciziilor de la nivelul ministerului către școli și elevi, astfel încât aceștia să aibă mai multă flexibilitate în alegerea materiilor. De exemplu, dacă părinții și elevii decid, limba latină poate fi inclusă în curriculum, având ore disponibile pentru aceasta.
Referitor la studiul istoriei comunismului și al Holocaustului, David a subliniat că aceste discipline sunt incluse prin lege și pot fi integrate în cadrul orelor de istorie, fără a fi scoase din curriculumul general. „Trebuie să ne gândim la unități de învățare consistente, dar în cadrul istoriei”, a adăugat el.
Daniel David a subliniat că scopul acestor modificări este de a personaliza educația pentru elevi, pentru a-i pregăti ca specialiști competenți și cetățeni responsabili, contribuind astfel la formarea unor buni români și protejând democrația.
În ceea ce privește materiile opționale, ministrul a afirmat că elevii de la științe sociale pot opta pentru biologie, ceea ce reflectă flexibilitatea și diversitatea curriculumului propus.
Modificări în planul-cadru pentru liceu
În cadrul noului plan-cadru pentru liceu, Daniel David subliniază importanța personalizării educației pentru elevi. Acesta propune ca fiecare licean să aibă opțiunea de a alege materia care îi interesează, în funcție de oferta școlii și de solicitările părinților și elevilor.
Promovarea gândirii critice
Un aspect esențial subliniat de David este integrarea gândirii critice în toate disciplinele. El consideră că această abordare ar trebui să fie transversală, promovând o educație care să dezvolte abilități critice în rândul elevilor. „Toate disciplinele ar trebui să fie gândite și predate în logica unei gândiri critice”, afirmă el.
Colaborarea cu specialiști din diverse domenii
Daniel David propune, de asemenea, ca școlile să colaboreze cu specialiști din societate, care să participe la lecții pe teme precum educația juridică, antreprenoriatul și educația pentru sănătate. Această colaborare ar putea îmbogăți experiența educațională a elevilor și ar aduce expertiză practică în cadrul școlilor.
Management eficient în educație
Ministrul Educației a accentuat necesitatea unui management eficient atât la nivelul școlii, cât și al profesorilor. Scopul este de a asigura un mediu în care fiecare educator să își poată exprima competențele, iar sistemul educațional să stimuleze dezvoltarea profesională prin competiție și inovație, toate în beneficiul elevilor.