Italia va fi gazda construcției celui mai mare avion din lume, numit WindRunner, o aeronavă destinată transportului de mărfuri. Această aeronavă va avea o înălțime echivalentă cu o clădire de patru etaje și este proiectată să transporte încărcături excepționale, în special turbine eoliene pentru centralele electrice de generație următoare.
WindRunner este dezvoltat de Radia, un startup american fondat în 2016 pe baza cercetărilor profesorului Mark Lundstrom de la MIT, expert în energie regenerabilă. Compania Radia a fost recunoscută de Forumul Economic Mondial de la Davos ca un Unicorn al WEF, având un potențial ridicat de creștere. Italia a fost aleasă drept locația ideală pentru asamblarea și lansarea acestui avion inovator.
Unul dintre principalele motive pentru dezvoltarea WindRunner este necesitatea de a transporta turbine eoliene gigantice, cu pale de 104 metri, care pot capta mai mult vânt și pot produce electricitate la costuri mai mici decât alte surse de energie. Aceste pale trebuie transportate ca o singură piesă, iar opțiunile tradiționale de transport nu sunt viabile. Astfel, Lundstrom a realizat că soluția optimă este utilizarea unui avion de marfă, specific pentru dimensiunile necesare.
Giuseppe Giordo, președintele și CEO-ul Radia pentru Europa și Italia, a declarat că până la sfârșitul anului curent, compania va fi pregătită să înceapă producția în 2029, cu primele livrări programate pentru 2030. Planul este de a produce cinci aeronave WindRunner pe an, cu un total estimat de 120 de unități în următorii ani.
Italia va deveni centrul de asamblare pentru WindRunner, cel mai mare avion din lume, cu o lungime de 108 metri și o anvergură a aripilor de 80 de metri. Acest proiect ambițios va avea loc în special în regiunea Puglia, cu uzina Grottaglie având un rol esențial, în contextul dificultăților cu care se confruntă Boeing.
WindRunner dispune de o rază de zbor de 2.000 de kilometri și va beneficia de colaborări cu companii importante din industrie, precum Leonardo, care se va ocupa de construcția fuselajului, și Magnaghi Aerospace, responsabilă pentru trenul de aterizare. De asemenea, alte firme din Spania, Olanda și Anglia vor contribui la dezvoltarea aripilor și a altor componente.
Proiectul are potențialul de a crea cel puțin 2,5 milioane de locuri de muncă în Italia, fără a include impactul asupra industriilor conexe, unde estimările sugerează o creștere de cinci ori mai mare. Autoritățile italiene, inclusiv Ministerul Afacerilor și Made in Italy, au susținut inițiativa, semnând un memorandum pentru a facilita procesul de autorizare și a oferi stimulente fiscale.
Potrivit lui Lundstrom, „Europa se dovedește a fi o zonă strategică pentru viitorul Radia, iar Italia este un partener cheie nu numai pentru capacitatea sa industrială, ci și pentru angajamentul său de a accelera tranziția energetică.” WindRunner va avea aplicații în diverse regiuni, în special în Africa de Nord și în Est, unde cererea pentru energie verde este în expansiune rapidă.