China convertește o navă de marfă în rampă de lansare pentru rachete
Ministerul Apărării din Taiwan a prezentat recent o camionetă civilă echipată cu un lansator de rachete antitanc AGM-114 Hellfire, un catarg telescopic și senzori optronici. Scopul acestei inițiative este de a oferi o capacitate de atac mobilă și greu de detectat pentru a întări apărarea coastelor insulei, dacă este necesar.
China, pe de altă parte, intenționează să realizeze o abordare similară, dar prin transformarea navelor civile de marfă. Fotografii recente din Shanghai arată nava-container Zhong Da 79, echipată cu 60 de celule de lansare verticală containerizate, un radar de supraveghere aeriană, un radar de control al focului de tip 344 și un sistem de arme de apropiere (CIWS). Nava, cu o lungime de 97,5 metri, navighează exclusiv în largul coastelor chineze.
Potrivit The Maritime Executive, Zhong Da 79 a fost supusă unor lucrări de modernizare într-un șantier naval între aprilie și august, înainte de a fi ancorată la un doc cu vedere la râul Huangpu, în apropierea centrului orașului Shanghai. Această navă a fost echipată cu un sistem numit CSDCS (Containerized Sea Defense Combat System), inspirat de sistemul rus Club-K, care a apărut la începutul anilor 2010. Sistemul se potrivește într-un container standard de 6 sau 12 metri și poate transporta până la patru tipuri diferite de rachete.
Instalarea de celule de lansare verticală containerizate pe nava civilă complică regulile de angajare, în special pentru Marina SUA, care nu poate ataca legal ținte civile fără o amenințare dovedită. Aceasta ar putea fi utilizată pentru un prim atac, similar cu cel de la Pearl Harbor, împotriva țintelor strategice americane, conform unor analize.
Deși nu a fost proiectată să reziste la șocuri și nu are performanțe comparabile cu cele ale unei fregate, o navă civilă echipată cu un astfel de sistem ar putea contribui la crearea unei zone de interdicție/refuz de acces (A2/AD), protejând un anumit sector sau efectuând atacuri anti-navă. Singura sa protecție ar fi, în parte, dată de capacitatea de a se integra în traficul maritim civil.
Transformarea navelor civile de marfă în platforme de lansare pentru rachete oferă Chinei o flotă auxiliară cu costuri reduse, având în vedere că aproape 8.000 de nave-container navighează sub pavilionul chinez sau al Hong Kongului. În plus, potrivit serviciilor de informații militare americane, China achiziționează deja feriboturi comerciale care pot fi utilizate în operațiuni amfibii.