China îndeamnă producătorii de mașini electrice să oprească războaiele prețurilor
China își îndeamnă producătorii de vehicule electrice să înceteze reducerile de prețuri și să limiteze producția, din cauza temerilor legate de deflația persistentă care ar putea afecta creșterea economică a țării, conform The Guardian. Această situație a determinat oficialii chinezi să sublinieze necesitatea de a combate „involuția” în sectoarele afectate de supracapacitate, cum ar fi industria vehiculelor electrice.
Președintele Xi Jinping a abordat direct această problemă, criticând guvernele provinciale pentru investițiile făcute „orbește” în sectoare precum inteligența artificială și vehiculele cu energie nouă. În discursurile sale recente, Xi a subliniat importanța de a rupe ciclul de „involuție” care afectează anumite părți ale economiei chineze.
Recent, șefii marilor companii auto chineze, inclusiv BYD, au fost convocați la întâlniri cu autoritățile de reglementare pentru a primi avertismente referitoare la supracapacitate. Agențiile guvernamentale din China au reacționat rapid la comentariile președintelui, angajându-se să implementeze reduceri pe partea de ofertă, ceea ce evidențiază atenția politică ridicată acordată acestei probleme.
Într-o piață extrem de competitivă, consumatorii din China au început să aștepte prețuri foarte scăzute, iar companiile din sectorul vehiculelor electrice nu au fost scutite de această tendință. De exemplu, BYD a redus prețul modelului său low-end, „Seagull”, cu aproape 20% sub prețul de vânzare inițial.
China avertizează producătorii de mașini electrice privind războaiele prețurilor
China a lansat un avertisment adresat producătorilor săi de mașini electrice, îndemnându-i să oprească războaiele prețurilor care au ridicat îngrijorări inclusiv în Uniunea Europeană. Această situație a fost evidențiată de recentele declarații ale directorului general al XPeng Motors, He Xiaopeng, care a anticipat o competiție și mai acerbă în 2025, menționând că unele companii auto ar putea să nu supraviețuiască acestui război al prețurilor.
În luna precedentă, guvernul chinez a propus un amendament la legea prețurilor, prima revizuire din 1998, care vizează în mod special reglementarea războaielor prețurilor. Amendamentul are ca scop întărirea capacității guvernului de a stabili limite de preț și de a identifica comportamentele inechitabile în stabilirea prețurilor, precum și limitarea competiției de tip „involuție”.
Aceste măsuri vin în contextul în care vehiculele electrice ieftine din China au stârnit îngrijorări în Uniunea Europeană, unde oficialii se tem că producătorii auto locali nu vor putea face față concurenței. Anul trecut, Uniunea Europeană a impus taxe vamale de până la 45% pentru vehiculele electrice cu baterii produse în China, provocând reacții negative din partea Beijingului. De asemenea, un summit recent între UE și China nu a reușit să rezolve aceste tensiuni comerciale.
Producătorii auto chinezi, totuși, au început să se adapteze la această situație, promovând vehiculele hibride plug-in. În iunie, companiile chineze au reușit să obțină o cotă de 10% din piața de vehicule electrice din Europa, revenind astfel la nivelurile de dinainte de impunerea taxelor vamale. În cadrul unei recente întâlniri a Biroului Politic al Partidului Comunist Chinez, liderii au discutat despre necesitatea de a „reglementa competiția haotică” din economie, fără a menționa explicit campania anti-involuție.