Cine deține Canalul Panama?
Canalul Panama este o cale navigabilă esențială care leagă oceanele Atlantic și Pacific, permițând navigația maritimă să evite o distanță considerabilă în jurul Americii de Sud. Deținut și operat de guvernul Panama prin Autoritatea Canalului Panama, canalul a fost sub controlul SUA în secolul XX, după ce a ajutat Panama să obțină independența față de Columbia. Canalul a fost deschis în 1914 și a revoluționat transportul maritim global. SUA a gestionat canalul timp de 85 de ani, dar controlul a fost transferat complet Panama în 1999.
Nemulțumirile lui Donald Trump
Donald Trump, președintele ales al SUA, s-a declarat nemulțumit de tarifele „exorbitante” percepute pentru utilizarea Canalului Panama. El a amenințat că SUA vor solicita restituirea controlului asupra canalului, cu excepția cazului în care Panama își va gestiona calea navigabilă într-un mod pe care el îl consideră acceptabil. Trump a afirmat că taxele percepute de Panama sunt „ridicole” și a promis că această „escrocherie” se va opri imediat.
Impactul asupra navigației
Taxele pentru utilizarea canalului sunt stabilite de Autoritatea Canalului Panama, iar aceste rate au crescut în ultimii ani, în parte din cauza secetelor cauzate de schimbările climatice. Aceasta a dus la o scădere a capacității canalului, forțând navele să aștepte perioade îndelungate sau să plătească sume exorbitante pentru a traversa canalul.
Cine deține canalul Panama?
Canalul Panama este deținut în totalitate de Panama, conform declarațiilor președintelui țării, José Raúl Mulino. Acesta a subliniat că „fiecare metru pătrat al Canalului Panama și zonele sale adiacente face parte din Panama și va continua să fie așa”.
Nemulțumirile lui Donald Trump
Donald Trump a exprimat îngrijorări cu privire la influența potențială a Beijingului asupra canalului. El a avertizat că nu va permite ca canalul să ajungă în „mâinile greșite”. Această atenție asupra influenței chineze este amplificată de faptul că o companie cu sediul în Hong Kong controlează două dintre cele cinci porturi adiacente canalului.
Impactul asupra tranzitelor și taxelor
Tranzitele prin canal au scăzut cu aproape o treime în cursul anului, până în septembrie. În încercarea de a reduce congestia, Autoritatea canalului a permis unui număr tot mai mare de nave să folosească calea navigabilă în 2024, dar a anunțat că va crește taxele și va introduce tarife suplimentare începând cu 1 ianuarie 2025. Președintele Panama a declarat că taxele de tranzit ale canalului nu au fost umflate.