Companiile maritime occidentale și flota din umbră a Rusiei
Peste 200 de foste petroliere occidentale au fost incluse în așa-numita „flotă din umbră” a Rusiei, permițând Moscovei să evite sancțiunile economice. O anchetă internațională de presă a relevat că proprietarii acestor nave au obținut miliarde de euro din vânzări.
Analiza datelor arată că 230 de petroliere, dintr-un total de peste 650 de nave deținute de armatori americani și europeni, au fost vândute flotei din umbră a Rusiei. Acest număr reprezintă aproximativ o treime din navele atribuite flotei rusești, conform Kyiv School of Economics Institute. Tranzacțiile au avut loc după începutul războiului pe scară largă al Rusiei împotriva Ucrainei, perioadă în care prețurile la petrolierele uzate s-au dublat în unele cazuri.
Companiile maritime germane și proprietarii de nave au profitat de aceste tranzacții, vânzând un total de 11 petroliere din flota comercială germană între 2022 și 2024, câștigând aproximativ 200 de milioane de euro. În total, companiile maritime occidentale au realizat câteva șase miliarde de euro din aceste vânzări, conform platformei de investigații Follow The Money.
Deși vânzarea petrolierelor nu este ilegală, cererea de nave vechi a crescut semnificativ după începutul conflictului din Ucraina, revitalizând piața navelor învechite. Michelle Bockmann de la Lloyds List Intelligence sugerează că vânzătorii erau conștienți de destinația finală a navelor lor.
Companiile maritime vestice și implicarea în flota din umbră a Rusiei
Recent, cercetările au evidențiat că navele din flotele companiilor maritime vestice, precum Schulte și Chemikalien Seetransport GmbH din Hamburg, au fost incluse în așa-numita „flotă din umbră” a Rusiei. Aproape o treime dintre aceste petroliere-fantomă provin din Occident, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la rolul companiilor maritime în acest context.
Printre navele menționate se numără petrolierul „Cup”, care a fost vândut unei companii turcești în aprilie 2022, și „Angelica Schulte”, vândut unei companii din Hong Kong în iunie 2022. La doi ani și jumătate de la tranzacții, ambele nave au fost incluse pe o listă de sancțiuni a SUA, fiind suspectate că fac parte din flota rusă clandestină.
Declarațiile companiilor maritime
Reprezentanții companiilor maritime implicate au susținut că vânzările navelor au fost inițiate înainte de război și că nu au fost identificate nereguli în timpul inspecțiilor efectuate de cumpărători. De exemplu, Salamon AG a declarat că nava a fost vândută unei companii grecești, nu turcești.
În plus, Chemikalien Seetransport GmbH, parte a familiei Krämer din Hamburg, a fost implicată în gestionarea unor nave care, ulterior, au ajuns în flotă rusă. Este semnificativ că patru dintre aceste petroliere au fost integrate în flota Krämer după începerea conflictului din Ucraina, fiind apoi revândute rapid. De exemplu, nava „Chemtrans Carolina” a fost achiziționată în octombrie 2022 și ulterior vândută unei companii chineze în ianuarie 2024, care, conform documentelor, a fost înființată cu doar două luni înainte de achiziție.
Îngrijorările experților și ale asociațiilor
Experții de la Lloyds List Intelligence au semnalat că există indicii că petrolierul „Sino Prosperity”, fostul „Chemtrans Carolina”, ar putea face parte din flota rusă după vânzare. De asemenea, Asociația armatorilor germani (VDR) a exprimat îngrijorare față de faptul că navele comerciale germane au ajuns în flotă din umbră a Rusiei, subliniind importanța gestionării responsabile a vânzărilor de nave în contextul tensiunilor geopolitice actuale.
Flota din umbră a Rusiei și implicarea companiilor maritime vestice
Companiile maritime din Occident joacă un rol semnificativ în menținerea activităților flotei din umbră a Rusiei, având în vedere că o treime dintre petrolierele-fantomă provin din această regiune. Această situație este agravată de reglementările vagi ale Uniunii Europene privind vânzările de nave. De exemplu, în flota comercială germană există în prezent 89 de petroliere de 15 ani sau mai mult, care sunt adesea vândute.
Începând cu decembrie 2023, Uniunea Europeană a impus o cerință de raportare pentru vânzarea de nave-cisternă către țări terțe, iar vânzările către Rusia au fost interzise. Totuși, sursele guvernamentale subliniază că regimul de sancțiuni este revizuit și ajustat în mod regulat. Aceste măsuri sugerează că se pregătesc sancțiuni suplimentare împotriva unor petroliere specifice, dar aplicarea lor rămâne incertă din cauza ambiguității reglementărilor existente.