„`html
Competențele de bază în scădere în Uniunea Europeană
Un raport al Comisiei Europene subliniază o deteriorare semnificativă a abilităților de citire și matematică ale copiilor din majoritatea țărilor Uniunii Europene, ceea ce reprezintă un risc major pentru viitoarea forță de muncă a economiei. În special, România, alături de Cipru și Bulgaria, se află printre țările cu cele mai slabe performanțe la matematică.
Conform raportului, ratele de subperformanță, adică elevii care nu ating competența minimă, au crescut alarmant în ultimii 12 ani, cu o scădere dramatică a competențelor de bază constatată în 2022. Aproape unul din trei tineri de 15 ani nu deține abilități de bază la matematică, iar unul din patru nu poate atinge nivelurile minime la citire și știință.
Declinul competențelor este considerat o amenințare pentru productivitatea muncii și competitivitatea pe termen mediu. Raportul evidențiază, de asemenea, că sistemele de educație eficientă sunt esențiale pentru a pregăti tinerii și adulții cu competențele necesare pe piața muncii.
Vicepreședintele executiv al Comisiei pentru competențe, Roxana Mînzatu, a subliniat că această situație ar putea afecta tranziția verde și digitală a UE, riscând să lase cetățenii în urmă. De asemenea, studenții din medii defavorizate se confruntă cu performanțe slabe la matematică, aproape jumătate dintre ei având dificultăți în 2022, o creștere semnificativă față de 2018.
În fața acestor provocări, mai multe guverne, printre care și Finlanda, iau măsuri pentru îmbunătățirea educației, inclusiv prin introducerea de lecții obligatorii și finanțarea școlilor pentru a sprijini dezvoltarea abilităților de bază. Roxana Mînzatu va prezenta un plan de competențe în martie, axat pe investiții în educație și formare profesională.
„`