Consiliul Concurenței monitorizează piața ouălor
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat că instituția sa urmărește cu atenție situația de pe piața ouălor, în contextul în care unele magazine nu dispun de acest produs din cauza preferințelor producătorilor de a exporta ouăle la prețuri mai mari. Chirițoiu a amintit că, în trecut, producătorii au fost sancționați pentru înțelegeri care au dus la creșterea prețurilor.
„Am mai avut acum câțiva ani o problemă legată de Olanda și de Germania, care a dus la o penurie la nivel european. Atunci, România a exportat ouă către aceste piețe, iar prețurile au crescut. Întrucât suntem parte dintr-o piață europeană, creșterile de prețuri din alte țări vor influența și piața noastră. Noi am monitorizat situația pentru a preveni creșterile speculative de preț. La vremea respectivă, am aplicat amenzi, având dovezi că producătorii au coordonat creșterile de prețuri între ei. Sper că și-au învățat lecția și nu vor mai acționa astfel. Vom continua să monitorizăm situația cu atenție”, a spus Chirițoiu.
El a subliniat importanța exporturilor, menționând că, de obicei, se discută despre importurile mari de alimente, iar acum este un motiv de bucurie faptul că producătorii români reușesc să exporte și să aducă bani în țară. Aproximativ 40% din producția internă de ouă ajunge în țări precum Germania și Franța, care au fost afectate de gripa aviară, iar unii producători exportă chiar și în Statele Unite. În 2024, România a exportat 33.000 de tone de ouă, iar în primele opt luni ale acestui an, această cifră a fost depășită, ajungând la 35.000 de tone.
În ultimul deceniu, piața ouălor din România a crescut exponențial, iar exporturile s-au majorat de peste cinci ori, principalele piețe europene fiind Italia și Germania. În România, oul are printre cele mai mici prețuri de producție din Uniunea Europeană, costul unui ou la poarta fermei fiind de 0,60 lei, ajungând în magazine până la un leu, iar oul bio costând puțin mai mult.
Constantin Stafie, reprezentant al Asociației Crescătorilor de Păsări, a declarat că în prezent sunt mai puține ouă pe piață și din cauza schimbării populațiilor de găini care fac ouă. „Avem un gol de vreo 7 săptămâni, dar nu cred că este atât de tragic”, a afirmat el. Stafie a explicat că fermierii au practicat prețuri mici, care abia le acoperă cheltuielile, având acum oportunitatea de a vinde la prețuri mai bune în străinătate.
„Nu cred că vom avea o criză a oului în următoarea perioadă, mai ales că intrăm în post și consumul de ouă va scădea. Trebuie să ținem cont și de acest lucru, iar apoi vin sărbătorile de Crăciun, când consumul de carne de porc crește”, a adăugat Stafie.