Hot News
România, chemată în fața Curții Europene pentru nereguli în monitorizarea poluării atmosferice
Violența în Slatina: Un bărbat reținut pentru 24 de ore după ce și-a agresat partenera și a vandalizat mașina acesteia
Declarația ministrului ucrainean de Externe: „Fiecare tentativă de a reduce avansul Rusiei nu face decât să o transforme într-o forță și mai agresivă”
Conferință de presă remarcabilă la CAB după dezvăluirile Recorder: Judecător: Conducerea ne lasă de izbeliște, simțim presiune
Atenție, transportatori români: Ungaria impune limita de 7,5 tone la frontieră, începând cu 1 ianuarie 2026
CONTACT
GazetaUrbana.ro
  • Politică
  • Local
  • Actual
  • Economic
  • Extern
  • Showbiz
  • Sănătate
  • Sport
Citind: Consiliul Concurenței privind porturile fluviale românești: care sunt directivele pentru Administrația Canalelor Navigabile?
Distribuie
Caută
Font +/-Aa
GazetaUrbana.roGazetaUrbana.ro
  • Politică
  • Local
  • Actual
  • Economic
  • Extern
  • Showbiz
  • Sănătate
  • Sport
Caută
  • Politică
  • Local
  • Actual
  • Economic
  • Extern
  • Showbiz
  • Sănătate
  • Sport
Urmați-ne
© 2024 gazetaurbana.ro
GazetaUrbana.ro > Local > Consiliul Concurenței privind porturile fluviale românești: care sunt directivele pentru Administrația Canalelor Navigabile?
Local

Consiliul Concurenței privind porturile fluviale românești: care sunt directivele pentru Administrația Canalelor Navigabile?

Data: 27 februarie 2025 - 12:32
Zaharia Stancu 299
Distribuie
consiliul concurentei despre porturile fluviale romanesti care sunt directivele pentru administratia canalelor navigabile 67c03cbf17c18

Sursa foto: Google Images

Consiliul Concurenței și Directivelor pentru Administrația Canalelor Navigabile

Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN) din cadrul Consiliului Concurenței a realizat un studiu detaliat intitulat „Porturile fluviale românești – caracteristici, eficiență și potențial competitiv“. Studiul evidențiază necesitatea unor investiții semnificative în infrastructura fluvială, precum și restructurarea tarifelor pentru a optimiza utilizarea porturilor și a valorifica potențialul transportului fluvial, care este mai economic și mai puțin poluant.

Un aspect important analizat a fost modul de organizare și administrare a infrastructurii de transport fluvial, inclusiv activitățile economice desfășurate în fiecare port de la Dunăre. Scopul este de a identifica noi oportunități de dezvoltare pentru a crește competitivitatea acestui tip de transport.

În România, există 43 de porturi și puncte de operare pe sectorul fluvial, dintre care 9,3% sunt administrate de Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA Constanța, care gestionează patru porturi pe canalele navigabile. Este esențial ca ACN să colaboreze cu operatorii portuari pentru a asigura investiții în utilități și echipamente necesare pentru operarea eficientă a porturilor.

Studiul subliniază că, în 2024, mai multe administrații portuare au înregistrat reduceri de tarife. De exemplu, Administrația Canalelor Navigabile SA Constanța a redus tariful de tranzitare a canalelor cu 14,2% și pe cel de pilotaj cu 57,3%.

În ciuda acestor reduceri, traficul de mărfuri a scăzut semnificativ, înregistrând o diminuare de 24,9% în 2023 față de 2021. Compania de stat trebuie să identifice cauzele acestei scăderi și să implementeze măsuri pentru revitalizarea activității porturilor. Această tendință de scădere continuă de la an la an este un semnal de alarmă pentru administrațiile portuare, care trebuie să se adapteze rapid la schimbările din piață.

Consiliul Concurenței și porturile fluviale românești

Consiliul Concurenței a analizat situația porturilor fluviale din România, punând accent pe directivele aplicabile Administrației Canalelor Navigabile (ACN). În anul 2023, Portul Ovidiu a înregistrat o pondere de 36,5% din traficul total operat, în scădere față de anii anteriori. Portul Basarabi ocupă locul al doilea, având o cotă de trafic între 33% și 38,5% în perioada 2021-2022.

Alte porturi administrate de ACN, cum ar fi Portul Medgidia și Portul Luminița, au avut cote de trafic mai mici, de la 21,4% la 1,5%. Este important de menționat că Portul Luminița nu a înregistrat trafic de mărfuri în perioada 2021-2022. Analizând fluctuațiile de trafic, s-a observat o scădere semnificativă a activității în Porturile Basarabi și Ovidiu, cu procente de 35,1% și, respectiv, 31,7% în perioada 2022-2023.

Direcții tarifare și influența lor

În ceea ce privește tarifele aplicate, acestea sunt stabilite conform legislației naționale și se bazează pe datele din contabilitatea de gestiune, după consultarea operatorilor economici. Tarifele de tranzitare reprezintă principala sursă de venit pentru canalele navigabile, cum ar fi Canalul Dunăre – Marea Neagră și Canalul Poarta Albă – Midia Năvodari.

În perioada 2021-2024, tarifele specifice infrastructurii portuare au crescut cu o medie de 13,2%, înregistrând variații considerabile. În anul 2024, unele administrații portuare, inclusiv Administrația Canalelor Navigabile SA Constanța, au aplicat reduceri semnificative ale tarifelor de tranzitare, de exemplu, cu 14,2% pentru tranzitul tonelor de capacitate și o diminuare de 57,3% pentru tariful de pilotaj.

Restructurarea tarifelor de tranzitare este un aspect esențial care ar putea contribui la stimularea creșterii traficului fluvial, având în vedere tendințele actuale și necesitatea de adaptare la condițiile de piață.

Consiliul Concurenței și Directiva pentru Porturile Fluviale Românești

Recent, Consiliul Concurenței a subliniat importanța îmbunătățirii infrastructurii portuare din România, pentru a stimula transportul fluvial. O direcție esențială este reducerea tarifelor, care, conform analizei, sunt considerate mult prea mari și ar putea descuraja operatorii din domeniu.

Proiecte Investiționale în Porturile Fluviale

În perioada 2022 – 2023, Administrația Canalelor Navigabile (ACN) a demarat un proiect semnificativ de modernizare și extindere a capacității de operare în Portul Luminița, finanțat prin fonduri europene, cu o valoare totală de 10.484.912,08 lei. Pentru următorii ani, ACN are în plan proiecte investiționale estimative de aproximativ 1.104.425.393 de lei pentru perioada 2024 – 2026.

Un alt proiect relevant este cel de modernizare a Portului Ovidiu, care beneficiază de o finanțare mixtă, cu o valoare cumulată de 65.024.765 de lei. De asemenea, la Medgidia, au fost inițiate mai multe proiecte de modernizare, inclusiv studiile de fezabilitate și modernizarea fronturilor de așteptare, cu investiții ce totalizează aproximativ 80.000.000 de lei pentru perioada 2024 – 2026.

Concluzii

În concluzie, Consiliul Concurenței recomandă ca ACN să se concentreze pe îmbunătățirea infrastructurii portuare, reducerea tarifelor și diversificarea activităților economice, pentru a atrage mai mulți operatori și a stimula astfel transportul fluvial în România.

Distribuie acest articol
Facebook Twitter E-mail Imprimare
Articolul precedent exclusiv cred ca nu vom mai putea repara niciodata abuzurile pe care le a facut anul trecut curtea constitutionala spune elena lasconi 67c03cbb91932 „Cred că nu vom mai putea repara niciodată abuzurile pe care le-a făcut anul trecut Curtea Constituțională”, afirmă Elena Lasconi
Articolul următor p ghid pas cu pas pentru alegerea unui pat cu tablie inalta tapitata 67c03fb9ce1b6 Ghid pas cu pas pentru alegerea unui pat cu tăblie înaltă tapițată
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele

Știri
comisia europeana a trimis romania in fata curtii de justitie pentru nerespectarea obligatiilor de monitorizare a calitatii aerului 693aae82aa240

România, chemată în fața Curții Europene pentru nereguli în monitorizarea poluării atmosferice

11 decembrie 2025 140
scandal in slatina barbat violent arestat pentru 24 de ore dupa ce si a batut partenera si i a distrus autoturismul 693aa77a49169

Violența în Slatina: Un bărbat reținut pentru 24 de ore după ce și-a agresat partenera și a vandalizat mașina acesteia

11 decembrie 2025 270
ministrul ucrainean de externe orice incercare de atenuare a tendintelor rusiei face rusia si mai agresiva 693aa43392e11

Declarația ministrului ucrainean de Externe: „Fiecare tentativă de a reduce avansul Rusiei nu face decât să o transforme într-o forță și mai agresivă”

11 decembrie 2025 173
conferinta de presa extraordinara la cab in urma dezvaluirilor recorder judecator conducerea nu ne ajuta suntem terorizati 693aa2108a88f

Conferință de presă remarcabilă la CAB după dezvăluirile Recorder: Judecător: Conducerea ne lasă de izbeliște, simțim presiune

11 decembrie 2025 229
mae atentioneaza transportatorii romani ungaria introduce restrictie de 75 tone la granita din 1 ianuarie 2026 693a9ceff0c3c

Atenție, transportatori români: Ungaria impune limita de 7,5 tone la frontieră, începând cu 1 ianuarie 2026

11 decembrie 2025 224
dosar penal un tanar spune ca a vrut sa ii faca o gluma tatalui dar era beat si n avea nici permis 693a9b1fa7d9b

Aventura nefericită a unui tânăr care a încercat o farsă pentru tată, dar a sfârșit prin a se afla în probleme din cauza alcoolului și a lipsei permisului

11 decembrie 2025 149

Te-ar putea interesa și...

scoala gimnaziala nr 43 din constanta intra in reabilitare si consolidare vezi cine sunt constructorii interesati de contractul de peste 13 milioane de lei 6902e7a656e68
Local

Școala Gimnazială nr. 43 din Constanța va fi reabilitată și consolidată. Află care sunt constructorii interesați de contractul de peste 13 milioane de lei.

30 octombrie 2025 246
Local

PUZ-ul stațiunii Mamaia, care propune înființarea unei căi ferate pentru tren sau tramvai și continuarea promenadei, nu a fost validat nici acum.

20 februarie 2025 304
video accident in zona dacia din constanta se cauta unul dintre soferi va rog daca ma puteti ajuta m a lovit si a plecat mai departe 68282adcc87ea
Local

Accident în zona Dacia, din Constanța. Se caută unul dintre șoferi: vă rog, dacă mă puteți ajuta, m-a lovit și a plecat mai departe.

17 mai 2025 341
presedinta georgiei care da cu gaze lacrimogene in manifestanti stie ca sunt agenti straini in romania rusia duce un razboi electoral 674a15edef539
Local

Președinta Georgiei, care folosește gaze lacrimogene împotriva manifestanților, afirmă că există „agenți străini” în România: „Rusia duce un război electoral”

29 noiembrie 2024 349
gazetaurbană

GazetaUrbana.ro este sursa ta de încredere pentru știri relevante și actualizate.

FACEBOOK
Twitter
YOUTUBE
Fii mereu la curent cu ce este important – GazetaUrbana.ro îți oferă știri clare și concise, adaptate ritmului tău de viață.
  • © 2024 gazetaurbana.ro
  • Contact
  • Politica de confidenţialitate
Welcome Back!

Sign in to your account

Nume de utilizator sau Adresa de email
Parola

Ti-ai pierdut parola?