Consiliul Fiscal analizează pachetul de măsuri fiscale
Consiliul Fiscal a subliniat necesitatea adoptării unui pachet de corecție bugetară pentru a evita o retrogradare a calificativului de țară și pentru a stabiliza finanțele statului. În contextul unei situații bugetare alarmante, deficitul bugetar a ajuns la 9,3% din PIB în 2024, cel mai mare din Uniunea Europeană, înregistrând o adâncire semnificativă comparativ cu anii anteriori.
Deficitul de cont curent, care depășește 8% din PIB, și creșterea cheltuielilor permanente contribuie la deteriorarea situației financiare. În absența unui pachet de corecție credibil, riscul de downgrade al ratingului suveran al României este extrem de ridicat.
Corecția severă este esențială
Consiliul Fiscal a afirmat că nu există alternativă la o corecție severă a deficitului bugetar. Reducerea absorbției interne, care afectează veniturile personale și încasările firmelor, este considerată un preț necesar pentru asigurarea sustenabilității datoriilor publice. Un pachet substanțial de ajustare fiscală poate contribui la restrângerea dezechilibrului extern și la îmbunătățirea situației financiare a țării.
Analiza execuției bugetare pe primele cinci luni ale anului 2025 sugerează o dinamică a veniturilor și cheltuielilor care ar putea duce la un deficit cash de peste 8,5% din PIB, subliniind astfel urgența implementării măsurilor necesare pentru corectarea deficitului bugetar.
Consiliul Fiscal analizează pachetul de măsuri fiscale
Consiliul Fiscal (CF) subliniază că adoptarea unui pachet de măsuri fiscale pentru corectarea dezechilibrului bugetar este o urgență crucială. Fără un astfel de pachet, deficitul de numerar ar putea depăși 8,5% din PIB, conform execuției bugetare din primele cinci luni ale anului.
Impactul măsurilor asupra deficitului bugetar
Analiza se concentrează pe proiectul de lege privind măsuri fiscal-bugetare, publicat în transparență publică la 3 iulie 2025. Se estimează că măsurile incluse în acest proiect ar putea genera un impact pozitiv asupra veniturilor bugetare de aproximativ 0,5% din PIB în 2025.
De asemenea, măsurile de reducere a cheltuielilor bugetare ar putea contribui cu 0,1% din PIB, cu condiția să nu existe o reducere a investițiilor publice. În 2026, se preconizează un impact pozitiv asupra veniturilor bugetare de 1,75% din PIB, în concordanță cu recomandările Consiliului UE.
Măsuri suplimentare și ajustări prevăzute
Pe lângă măsurile din acest pachet, se anticipează o ajustare a modului de calcul al impozitului pe proprietate și introducerea unei taxe de mediu pentru mijloacele de transport în 2026, care ar putea contribui suplimentar la veniturile bugetare.
De asemenea, se așteaptă ca următoarele pachete de măsuri să includă strategii de eficientizare a cheltuielilor din sectorul public și prioritizarea proiectelor de investiții. O renegociere a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) ar putea, de asemenea, să conducă la o redistribuire a fondurilor, ceea ce ar diminua cheltuielile bugetare.
Obiectivele deficitului bugetar
Proiectul de lege preconizează un impact bugetar de 0,6% din PIB în 2025 și de 3,35% în 2026, ceea ce ar putea permite reducerea deficitului bugetar sub 8% din PIB în 2025 și respectarea țintei de deficit în 2026. Prin prioritizarea cheltuielilor publice, deficitul ar putea ajunge la aproximativ 7,5% din PIB în 2025.
Măsurile de corecție a deficitului bugetar vor trebui incluse în proiectul de rectificare bugetară pentru a susține noua traiectorie a deficitului. Analiza CF ia în considerare atât efectele imediate, cât și pe cele secundare, care ar putea influența dinamica PIB-ului în relație cu măsurile de corectare a deficitului.
Consiliul Fiscal analizează măsurile fiscale necesare
Consiliul Fiscal a subliniat că nu există alternativă la o corecție severă a deficitului bugetar, având în vedere că execuția bugetară pe primele cinci luni ale anului 2025 sugerează o posibilitate de deficit cash de peste 8,5% din PIB. Această evaluare se bazează pe dinamica veniturilor și cheltuielilor, care se dovedește a fi incompatibilă cu obiectivele fiscale stabilite.
Deficitul bugetar este însoțit de un deficit de cont curent, care a atins peste 8% din PIB în 2024, cel mai ridicat din regiune, finanțat în principal prin împrumuturi. În absența unui pachet credibil de corecție fiscală, riscul de retrogradare a ratingului suveran al României este considerat extrem de ridicat.
Consiliul Fiscal a subliniat necesitatea unui pachet substanțial de măsuri de corecție fiscală pentru a evita o deteriorare și mai gravă a situației financiare. Corecția bugetară implică reducerea absorbției interne, care va afecta veniturile personale și încasările firmelor, dar este esențială pentru asigurarea sustenabilității datoriei publice.
În concluzie, autoritățile trebuie să acționeze rapid pentru a implementa măsuri corespunzătoare, având în vedere că analiza execuției bugetare arată o tendință alarmantă care necesită o reacție imediată.
Consiliul Fiscal analizează pachetul de măsuri fiscale
Consiliul Fiscal (CF) a început analiza unui pachet de măsuri fiscale esențiale, având în vedere riscurile semnificative asociate cu un deficit bugetar care ar putea depăși 8,5% din PIB. Această evaluare se concentrează pe proiectul de lege referitor la măsurile fiscal-bugetare publicat în 3 iulie 2025, care urmărește corectarea deficitului bugetar.
Se estimează că măsurile propuse vor avea un impact pozitiv asupra veniturilor bugetare de aproximativ 0,5% din PIB în 2025. În plus, măsurile de reducere a cheltuielilor bugetare sunt prognozate să contribuie cu 0,1% din PIB în același an, dacă nu se vor face reduceri semnificative în investițiile publice.
În anul 2026, impactul pozitiv al măsurilor asupra veniturilor bugetare ar putea ajunge la 1,75% din PIB, conform recomandărilor Consiliului Uniunii Europene. De asemenea, se preconizează o ajustare a modului de calcul al impozitului pe proprietate și introducerea unei taxe de mediu pentru vehicule, care ar putea sprijini și mai mult creșterea veniturilor bugetare.
Analiza CF sugerează că, fără aceste măsuri, riscul de a ajunge la un deficit bugetar insuportabil este iminent. Proiectul de lege vizează un impact bugetar de 0,6% din PIB în 2025 și de 3,35% în 2026, cu scopul de a reduce deficitul sub 8% din PIB în 2025 și de a respecta ținta de deficit în 2026.
În concluzie, măsurile de corecție a deficitului bugetar propuse sunt esențiale și trebuie integrate în proiectul de rectificare bugetară pentru a asigura o traiectorie sustenabilă a deficitului bugetar în următorii ani.
Consiliul Fiscal și Măsurile Fiscale
Consiliul Fiscal analizează necesitatea implementării unui pachet de măsuri fiscale, subliniind că fără aceste măsuri, România riscă un deficit de cash care ar putea depăși 8,5% din PIB. Această situație alarmantă a fost evidențiată în contextul execuției bugetare pe primele cinci luni ale anului.
Contextul Economic Actual
În prezent, absorbția efectivă a fondurilor structurale și de coeziune pentru perioada 2021-2027 este extrem de scăzută, la doar 5,2%. Aceasta face dificilă recuperarea întârzierilor, chiar și în condițiile în care România beneficiază de Regula n+3. Implementarea măsurilor de reformă și investiții din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) se confruntă cu provocări semnificative și întârzieri, toate jaloanele și țintele trebuind finalizate până în august 2026.
Negocieri cu Comisia Europeană
Autoritățile române negociază cu Comisia Europeană pentru revizuirea PNRR, având ca obiectiv absorbția integrală a fondurilor nerambursabile și simplificarea țintelor și jaloanelor. Se urmărește menținerea proiectelor mature cu risc scăzut de implementare, iar cererea de plată cu nr. 4 este planificată pentru a fi transmisă în această toamnă și rambursată până la sfârșitul anului.
Necesitatea Corecției Bugetare
Corecția bugetară, care implică o reducere a absorbției interne, afectează veniturile personale și încasările firmelor, fiind considerată un preț necesar pentru asigurarea sustenabilității datoriei publice și evitarea unei ajustări mai severe în viitor.