Controlul autorităților de reglementare din Marea Britanie asupra utilizării WhatsApp de către personalul Credit Suisse
Autoritatea pentru Conduită Financiară din Marea Britanie (FCA) investighează acuzațiile conform cărora unii foști angajați ai Credit Suisse au împărtășit informații confidențiale prin intermediul platformei de mesagerie WhatsApp. Această analiză se concentrează pe comportamentul angajaților din unitatea de cercetare a Credit Suisse din Londra, evaluând activitățile desfășurate între mijlocul anului 2022 și începutul anului 2023.
Conform documentelor consultate, FCA strânge informații și evaluează posibile acțiuni, iar în septembrie 2023, autoritatea era încă în căutarea unor probe suplimentare. Peste o jumătate de duzină de angajați sunt menționați în plângere, iar cel puțin trei dintre aceștia sunt angajați în prezent de UBS, entitatea care a salvat Credit Suisse anul trecut.
Dacă FCA consideră că are suficiente dovezi, poate deschide o investigație privată, cu scopul de a aplica sancțiuni persoanelor și firmelor implicate. Autoritatea are puterea de a aplica amenzi și de a interzice activitatea unor profesioniști din industrie, precum și de a urmări penal persoanele fizice pentru infracțiuni.
În trecut, FCA a amendat bancheri pentru partajarea informațiilor confidențiale prin aplicații de mesagerie, iar Credit Suisse a fost sancționată cu 200 de milioane de dolari de către autoritățile americane pentru că nu a monitorizat corespunzător comunicările angajaților prin aplicații neautorizate.
Recent, documentele au dezvăluit că FCA a început să revizuiască acuzațiile la sfârșitul lunii februarie 2023, înainte ca guvernul elvețian să intervină în preluarea Credit Suisse de către UBS. Acuzațiile implică utilizarea necorespunzătoare a WhatsApp pentru discuții despre probleme de afaceri și schimburi de informații sensibile.
Controlul autorităților de reglementare asupra utilizării WhatsApp de către Credit Suisse
Autoritățile de reglementare din Marea Britanie, inclusiv FCA, efectuează o investigație privind utilizarea WhatsApp de către angajații Credit Suisse, în special în contextul comunicărilor comerciale. Băncile sunt obligate să păstreze evidențe ale acestor comunicări pentru a facilita supravegherea de către autorități.
FCA investighează, de asemenea, utilizarea funcției de „mesaje care dispar”, care permite utilizatorilor să șteargă automat conversațiile după o anumită perioadă. Se pare că unii angajați ai Credit Suisse ar fi activat această setare la începutul anului 2023.
Printre acuzațiile aduse se numără patru incidente din vara anului 2022, în care analiștii din divizia de cercetare financiară a Credit Suisse au înregistrat conversații cu directori seniori ai unor companii listate, fără a obține consimțământul acestora. Aceste înregistrări au fost distribuite prin intermediul chat-ului WhatsApp destinat activităților de muncă.
Informațiile obținute în cadrul acestor conversații sunt sensibile și ar putea influența deciziile de investiții ale investitorilor, având potențialul de a afecta piața. De exemplu, în unele întâlniri, directorii companiilor au discutat despre planurile de capital și profitabilitatea firmelor lor, inclusiv comentarii făcute în perioada închisă a companiei, înainte de publicarea rezultatelor financiare.
Faptul că managerii companiilor nu au voie să împărtășească informații sensibile către persoane selectate, inclusiv investitori și analiști, ridică întrebări cu privire la conformitatea acestor practici cu reglementările existente. De asemenea, nu este clar dacă autoritățile de reglementare analizează și comportamentul directorilor care au divulgat aceste informații sensibile.