Copiii din România, la jumătatea clasamentului privind bunăstarea
Conform unui raport publicat de UNICEF Innocenti, România ocupă locul 16 dintre cele 36 de țări incluse în analiza referitoare la bunăstarea copiilor, situându-se deasupra Regatului Unit, care se află pe locul 21. În acest clasament, Olanda și Danemarca se mențin pe primele două poziții, fiind recunoscute ca având cei mai fericiți copii și cele mai ridicate niveluri de bunăstare.
În ceea ce privește sănătatea mintală, România se clasează pe locul 5, ceea ce sugerează un nivel mai bun comparativ cu alte țări. Totuși, se observă că sănătatea fizică și competențele copiilor din România sunt în scădere, poziționând țara pe locul 32 în aceste domenii.
Raportul subliniază că, în general, copiii din întreaga lume au obținut rezultate slabe la școală și sunt mai predispuși la obezitate și nefericire decât în trecut, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la bunăstarea lor pe termen lung.
Copiii din România la jumătatea clasamentului privind bunăstarea
Un raport recent al UNICEF relevă că România se află la jumătatea clasamentului în ceea ce privește bunăstarea copiilor. Printre aspectele analizate se numără sănătatea și nivelul de satisfacție în viață al copiilor.
Satisfacția în viață și bullying-ul
Conform raportului, nivelul de satisfacție în viață în rândul copiilor români de 15 ani a scăzut de la 85% în 2018 la 81% în 2022. De asemenea, procentul copiilor de 15 ani care se confruntă frecvent cu bullying-ul a scăzut de la 33,8% în 2018 la 24,6% în 2022.
Problemele de sănătate
Raportul mai arată că 23% dintre copiii cu vârste cuprinse între 5 și 19 ani din România erau supraponderali în 2022, o creștere față de 21% în 2018. Aceste date subliniază necesitatea unor măsuri imediate pentru îmbunătățirea sănătății copiilor.
Măsuri recomandate de UNICEF
UNICEF îndeamnă guvernele și factorii implicați să adopte măsuri în mai multe domenii pentru a opri declinul bunăstării copiilor. Printre acestea se numără:
- Sprijinirea dezvoltării competențelor, inclusiv a abilităților de scris-citit, aritmetice și digitale, precum și a abilităților sociale și emoționale, mai ales pentru copiii defavorizați și cei afectați de pandemie.
- Îmbunătățirea sănătății mintale prin promovarea și prevenirea problemelor mentale, furnizarea de servicii specializate și combaterea violenței și bullying-ului, atât online, cât și offline.
- Asigurarea accesului copiilor la alimente nutritive și restricționarea comercializării alimentelor nesănătoase pentru a îmbunătăți sănătatea fizică.
- Implicarea copiilor în procesul de luare a deciziilor pentru a înțelege mai bine experiențele și opiniile lor, găsind soluții împreună pentru promovarea bunăstării acestora.