Criza din Ungaria: Produse la rație după reglementarea prețurilor
Guvernul ungar, condus de Viktor Orban, a decis să prelungească plafonarea adaosului comercial pentru anumite produse non-alimentare, măsură care va fi în vigoare din 19 mai până pe 31 august. Această decizie vine în contextul unei creșteri a prețurilor, chiar și după plafonare, iar Asociația Națională a Comerțului a avertizat că aceasta va conduce la restricții cantitative.
Retailerii din Ungaria au început deja să impună rații pentru diverse produse, pentru a controla cererea crescută a consumatorilor care doresc să profite de prețurile reduse. De exemplu, un mare retailer, Rossmann, a anunțat că va limita vânzările la maximum cinci produse similare pe client, o măsură ce ar putea fi adoptată și de alte lanțuri de supermarketuri pentru a preveni penuria.
Conform reglementărilor, comercianții cu amănuntul sunt obligați să vândă zilnic o cantitate medie din produsele cu adaos comercial plafonat, iar nerespectarea acestei reguli poate atrage amenzi substanțiale. Ministrul economiei, Márton Nagy, a estimat că reducerea adaosului comercial ar putea duce la o scădere medie a prețurilor de aproximativ 16-18% pentru aceste categorii de produse.
În plus, înghețarea prețurilor bunurilor industriale va acoperi 30 de categorii de produse, iar lanțurile de farmacii vor avea o marjă de profit maximă de 15% pentru articole precum aparatele de ras și detergenții.
Criza produselor din Ungaria: Măsuri de raționare și reglementarea prețurilor
În Ungaria, specialiștii de la Wolf Theiss recomandă revizuirea strategiilor de stabilire a prețurilor și a lanțului de aprovizionare, în contextul decretului recent privind reglementarea prețurilor. Măsurile adoptate vor fi valabile până la 31 august 2025, însă este posibil să se impună prelungiri sau restricții suplimentare.
În ciuda înghețării prețurilor la produse alimentare, Ungaria a raportat în aprilie cea de-a doua cea mai mare inflație din Uniunea Europeană, ajungând la aproximativ 4,2%, ceea ce este dublu față de media europeană.
Aceste măsuri au condus la raționarea unor produse, afectând astfel accesibilitatea acestora pe piață.