Escrocherii prin telefon: Ce este vishingul și cum ne protejăm
Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC) a emis o avertizare cu privire la atacurile cibernetice care implică apeluri telefonice de tip vishing. Aceste apeluri sunt efectuate de infractori care se deghizează în reprezentanţi ai instituţiilor financiare, precum Bursa de Valori Bucureşti, cu scopul de a obţine date bancare sensibile.
Atacatorii contactează victimele pretinzând că au legătură cu SIF Muntenia sau alte entităţi financiare, invocând acțiuni deținute de victimă din perioada cuponiadei anilor ’90. Ei susțin că aceste acțiuni au câștigat valoare și că, pentru a le vinde, victima trebuie să urmeze instrucțiuni specifice oferite de atacatori.
DNSC subliniază că, în realitate, nu există astfel de acțiuni, iar scopul atacatorilor este de a induce victimele în eroare pentru a le face să instaleze aplicații false care imită identitatea vizuală a instituțiilor legitime. Aceste aplicații sunt menite să cauzeze prejudicii financiare utilizatorilor.
Cum ne protejăm împotriva vishingului
Specialiștii DNSC oferă câteva recomandări pentru a evita aceste escrocherii:
- NU instalați aplicații sau programe la solicitarea apelanților, mai ales în regim de urgență și cu explicații vagi;
- NU furnizați niciodată date sensibile (informații personale, de autentificare sau detalii despre carduri bancare) în urma apelurilor suspecte, chiar dacă acestea par a proveni de la instituții de încredere;
- Verificați întotdeauna autenticitatea apelurilor printr-un canal de comunicare separat;
- Raportați apelurile suspecte organizației ale cărei identitate este folosită;
- Dacă ați furnizat date de card, contactați imediat banca și, în cazul unui prejudiciu, depuneți o plângere la Poliție și notificați DNSC.
Este esențial să fim vigilenți și să ne protejăm informațiile personale pentru a evita să devenim victimele acestor atacuri frauduloase.