Sesizările inițiate de SOS, AUR și POT la CCR privind legea „dronelor” și desfășurarea misiunilor militare
Curtea Constituțională va analiza, pe 27 martie, sesizările depuse de SOS România, susținute de AUR și POT, referitoare la legea care permite Armatei să doboare dronele care intră în spațiul aerian românesc în condiții de pace, precum și la legea care reglementează desfășurarea misiunilor și operațiunilor militare pe teritoriul României.
Conform celor trei partide, legea „dronelor” ar putea submina suveranitatea națională, permițând Armatei să nu mai fie subordonată voinței poporului român, ci unor forțe externe. De asemenea, ei subliniază că forțele armate române au deja capacitatea de a executa misiuni militare pe timp de pace, ceea ce face modificarea legislativă propusă inutilă.
Argumentele de neconstituționalitate
SOS, AUR și POT susțin că legea „dronelor” încalcă prevederile Constituției referitoare la rolul Președintelui României și al CSAT, precum și articolul 8 care stipulează că Armata este subordonată voinței poporului român. Aceștia afirmă că, în conformitate cu tratatele internaționale la care România este parte, armata trebuie să contribuie la apărarea colectivă, dar nu să fie subordonată altor națiuni.
În sesizarea adresată CCR, cele trei partide menționează că articolul 118 alineatul 4 din Constituție interzice desfășurarea de activități militare sau paramilitare în afara autorității statale românești. Legea „dronelor” ar permite structurilor NATO și ale statelor membre să efectueze operațiuni pe teritoriul României, ceea ce contravine acestei reglementări.
Critica asupra reglementărilor actuale
Reprezentanții SOS, AUR și POT argumentează că structurile din cadrul Armatei României nu pot fi subordonate structurilor NATO, ceea ce ar duce la subminarea capacității de apărare națională. Aceștia invocă principiul suveranității naționale, stipulat în Constituție, care afirmă că poporul român exercită direct suveranitatea națională.
În concluzie, sesizările acestor partide la Curtea Constituțională vizează nu doar legalitatea acestor legi, ci și implicațiile lor asupra suveranității și independenței României.
Sesizarea partidelor SOS, AUR și POT la CCR privind legile dronelor și desfășurarea misiunilor militare
Partidele politice SOS, AUR și POT au formulat o sesizare la Curtea Constituțională a României (CCR) referitoare la reglementările legate de legea dronelor și cele privind desfășurarea misiunilor militare. În documentul sesizării, aceste formațiuni argumentează că există deja reglementări suficiente în legislația actuală, citând Legea 291/2007, care reglementează condițiile de intrare, staționare și desfășurare a operațiunilor forțelor armate străine pe teritoriul României, actualizată în 2015.
De asemenea, ei menționează Legea nr. 121/2011, care stabilește condițiile de participare a forțelor armate române la misiuni internaționale, și Legea nr. 122/2011, ce reglementează regimul armelor și munițiilor deținute de Ministerul Apărării Naționale. Partidele susțin că adoptarea unor noi acte normative nu servește interesului public, având în vedere legislația existentă.
În sesizare, se subliniază că există o suprapunere de reglementări care contravin principiilor stabilite prin legile menționate anterior, ceea ce ar putea genera dificultăți în aplicarea legislației și ar afecta calitatea acesteia, contravenind astfel principiul previzibilității, un principiu de bază în dreptul european.
Conform prevederilor legii contestate, misiunile militare ar putea fi coordonate de comandanți ai forțelor aliate, iar funcțiile publice ar putea fi ocupate de persoane fără cetățenie română, ceea ce contravine cerințelor constituționale privind fidelitatea față de țară și depunerea jurământului. Pe 26 februarie, Senatul a adoptat proiectul de lege privind doborârea dronelor intruzive și reglementarea desfășurării misiunilor militare pe timp de pace, legi care au fost contestate de SOS, AUR și POT pe motive de încălcare a suveranității naționale.