CURAT CONSTITUȚIONAL?
Curtea Constituțională a României (CCR) a avut motive întemeiate pentru a anula alegerile parlamentare, conform documentelor CSAT declasificate, care arată interferența unui alt stat în procesul electoral. Decizia CCR nu este influențată de interesele partidelor politice din care fac parte membrii curții sau de cele ale partidelor care i-au numit pe judecători.
Atribuțiile Curții Constituționale
Conform Constituției, CCR are următoarele atribuții principale:
- Se pronunță asupra constituționalității legilor;
- Soluționează conflictele juridice de natură constituțională dintre autoritățile publice;
- Veghează la respectarea procedurii pentru alegerea Președintelui României și confirmă rezultatele sufragiului.
Procedura de validare a alegerilor
Conform legislației, CCR veghează la respectarea procedurii de alegere a Președintelui României, validând rezultatele acesteia. Contestațiile legate de candidaturi sau de desfășurarea campaniei electorale sunt soluționate de CCR conform termenelor legale.
Independența și competența CCR
CCR este o instituție independentă, supusă doar Constituției și legii sale de funcționare, având autoritatea de a decide asupra competenței sale. Aceasta poate hotărî în legătură cu orice aspect referitor la alegerile prezidențiale, deși Constituția nu specifică acest lucru explicit.
Decizii controversate ale CCR
Recent, CCR a respins candidatura Dianei Șoșoacă, invocând un discurs considerat antidemocratic, și a cerut renumărarea voturilor din primul tur al alegerilor prezidențiale, deși Biroul Electoral Central nu a identificat nereguli semnificative. Deși a validat primul tur, CCR a anulat alegerile prezidențiale, fără o decizie anterioară a unei instanțe competente.
Extinderea atribuțiilor CCR
Prin respingerea candidaturii Dianei Șoșoacă fără o decizie a instanței, CCR a extins atribuțiile sale dincolo de limitele legale, analizând sesizări ce ar fi trebuit evaluate de Biroul Electoral Central.
Curat Constituțional?
Recent, Curtea Constituțională a României (CCR) a luat o hotărâre controversată privind organizarea alegerilor prezidențiale, anulând alegerile anterioare și asumându-și rolul de a organiza noi alegeri. Această decizie a fost luată în absența unei reglementări clare în legislație, ceea ce a generat suspiciuni cu privire la legalitatea acestor acțiuni.
Conform normelor legale, alegerile prezidențiale ar trebui să se desfășoare înainte de expirarea mandatului președintelui în funcție. Totuși, CCR a decis organizarea alegerilor într-un moment în care mandatul actualului președinte, Klaus Iohannis, se consideră a fi expirat de drept. Această situație ridică întrebări cu privire la validitatea deciziilor luate de CCR și la respectarea normelor constituționale.
În urma hotărârii CCR, președintele Iohannis a declarat că va rămâne în funcție până la depunerea jurământului de către un nou președinte ales, ceea ce aduce în discuție legitimitatea acțiunilor sale în perioada de tranziție. Întrebarea care persistă este: sunt legitime sau chiar constituționale deciziile CCR în absența normelor legale specifice și prin subordonarea rolului Executivului și Legislativului?