Scăderea vânzărilor de autoturisme în Europa
Asociația Constructorilor de Automobile din Europa (ACEA) a publicat datele oficiale pentru prima jumătate a anului, evidențiind o scădere de aproape 2% a înmatriculărilor de autoturisme în Europa. Luna iunie a marcat o scădere semnificativă de -7,3%, ceea ce a contribuit la rezultatul negativ al vânzărilor.
Cresterea vehiculelor electrice și hibride
Cu toate acestea, există vești pozitive în sectorul auto, în special pentru vehiculele electrice, care au crescut la o cotă de piață de 15,6%, cu 2,1 puncte procentuale mai mult decât în anul precedent. În plus, vehiculele hibride au înregistrat o avans semnificativ, ocupând acum 34,8% din piața auto europeană, aproape de proporția vehiculelor pe benzină și motorină, care au scăzut la 37,8%.
România și declinul vehiculelor electrice
În România, tendințele sunt diferite, cu un accent puternic pe vehiculele hibride, care au ajuns să represinte aproape 50% din piață. În schimb, vehiculele electrice au înregistrat o scădere drastică, ajungând la doar 5% din piață, o diminuare de 2 puncte procentuale comparativ cu anul trecut. Această scădere este cauzată în principal de amânarea sau anularea programului Rabla, România având cea mai mare scădere pe segmentul electric din Europa, de -44,3% comparativ cu înmatriculările de anul trecut.
În total, în prima jumătate a anului, România a vândut doar 3.201 vehicule electrice, cu 2.500 de unități mai puține față de 2024.
Declinul vânzărilor de autoturisme în Europa
Conform datelor oficiale, piața auto din Europa a înregistrat o scădere generală a vânzărilor de autoturisme. Cu toate acestea, vehiculele hibride și electrice au început să câștige teren. Vânzările de hibride cu încărcare (PHEV) au avut o creștere remarcabilă, avansând cu 41,6% în luna iunie și cu 19,5% pe parcursul întregului semestru, ajungând la un total de 469.410 unități înmatriculate. Cele mai mari creșteri au fost observate în Germania (+55%), Spania (+82,5%) și Italia (+56,3%). Cota de piață a PHEV-urilor a crescut de la 6,9% la 8,4% în această perioadă.
În ceea ce privește vehiculele hibride, volumul total a fost aproape de 2 milioane de unități, cu creșteri semnificative în Franța (+34,1%) și Spania (+32,8%), avansul general fiind de 19,5% pe întreaga perioadă analizată.
Scăderile vânzărilor la mărcile auto
În luna iunie, companiile mari din industrie, precum Volkswagen și Stellantis, au raportat scăderi semnificative, cu -7,8% și respectiv -16,1%. De asemenea, Toyota a înregistrat o scădere de -11%. Aceste rezultate au permis grupului Renault să își consolideze cota de piață, în ciuda unei scăderi marginale de -0,5%. Mărci precum Dacia au avut, de asemenea, o scădere de -1,7%, în special din cauza cererii reduse pentru modelele Sandero și Jogger.
Printre mărci care au înregistrat creșteri în luna iunie se numără Skoda, Porsche, Alfa Romeo, Renault, BMW, Mini, Mercedes și Honda. În contrast, Tesla a suferit o scădere dramatică de -39,5%, iar alte mărci, precum Mazda și Nissan, au înregistrat de asemenea scăderi semnificative.
Performanțele mărcilor în semestrul 1
Pe parcursul primelor șase luni ale anului, multe mărci europene au reușit să mențină un avans comparativ cu anul precedent, chiar dacă au existat scăderi în luna iunie. Grupul Volkswagen a raportat o creștere de +2,3%, în timp ce Toyota a scăzut cu -7,2%. Tesla a înregistrat una dintre cele mai mari scăderi, de -43,7%, reducându-și vânzările de la 125.606 unități anul trecut la doar 70.655 în primele șase luni ale acestui an.