Educația, subfinanțată cronic
Daniel David a subliniat că sistemul de educație a fost afectat de subfinanțare timp de mulți ani. Acesta a menționat că, deși sunt în curs analize pentru reducerea cheltuielilor, banii economisiți ar trebui să fie reinvestiți în educație și cercetare.
Nevoia de eficientizare și angajamentele legislative
„Da, avem lucruri de eficientizat în zona educației și cercetării, dar, în același timp, ceea ce reușim să eficientizăm trebuie să se întoarcă în sistemul de educație și cercetare, care se confruntă cu o subfinanțare cronică,” a declarat David. Acesta și-a exprimat speranța că, în următorii patru sau cinci ani, se vor atinge procentele din PIB pentru educație și cercetare, conform angajamentelor legale.
Discuții despre majorarea normei didactice
Întrebat despre posibilitatea majorării normei didactice pentru a reduce deficitul bugetar, ministrul a explicat că orice ajustare trebuie să fie în conformitate cu practicile europene. „Dacă avem prea multe ore față de media europeană, putem să scădem. Dacă avem prea puține, putem discuta creșterea,” a adăugat acesta.
Menținerea cadrelor didactice necesare
În ceea ce privește renunțarea la profesorii plătiți cu ora, ministrul a subliniat importanța menținerii acestora acolo unde este necesar pentru a acoperi programa școlară. „Depinde câte ore sunt, depinde dacă ne permitem să renunțăm,” a concluzionat David.
Educația, subfinanțată cronic
David subliniază că educația se confruntă cu o subfinanțare cronică de foarte mulți ani, ceea ce afectează grav calitatea procesului educațional. El menționează că orice modificare în sistem trebuie să fie atent gestionată pentru a nu compromite educația elevilor.
„Un director nu poate să renunțe pur și simplu la un profesor dacă nu are pe cineva care să predea orele necesare pentru elevii din clasă și pentru curiculumul existent”, a adăugat David, evidențiind dificultățile întâmpinate în gestionarea resurselor umane în educație.
El a concluzionat că, în cazul reducerii cheltuielilor, fondurile economisite ar trebui să se reinvestească în sistemul educațional pentru a asigura continuitatea și calitatea învățământului.