De ce nu ne putem aminti nimic de când eram bebeluși?
Un nou studiu cercetează motivele pentru care nu ne putem aminti detalii din perioada bebelușiei. Conform cercetării, nu este vorba despre absența amintirilor din copilărie, ci despre imposibilitatea de a le accesa mai târziu în viață. Studiul, publicat în revista Science, a analizat 26 de sugari cu vârste între 4,2 și 24,9 luni, împărțiți în două grupe de vârstă: sub 12 luni și între 12 și 24 de luni.
În cadrul experimentului, bebelușii au fost plasați într-un aparat de rezonanță magnetică funcțională (RMNf) și li s-au prezentat imagini unice, fiecare timp de două secunde. Cercetătorii au monitorizat activitatea hipocampului, o parte a creierului asociată cu emoțiile și memoria. Dr. Nick Turk-Browne, autorul principal al studiului, a menționat că a fost necesară dezvoltarea unei noi metode pentru a studia memoria bebelușilor în RMN, având în vedere dificultățile legate de comportamentul acestora.
Dr. Simona Ghetti, profesor la Universitatea din California, Davis, a subliniat că, deși studiile anterioare au demonstrat capacitatea sugarilor de a codifica amintiri, acest studiu este unic prin legătura sa între codificarea memoriei și activarea hipocampului. În timpul experimentului, bebelușilor li s-au arătat imagini familiare și noi, iar cercetătorii au observat pe ce imagine se concentrau mai mult.
Rezultatele au arătat că hipocampul era mai activ la bebelușii mai mari în timpul codificării amintirilor. În plus, doar acești bebeluși au prezentat activitate în cortexul orbitofrontal, care joacă un rol important în recunoaștere și luarea deciziilor legate de memorie. Aceste descoperiri contribuie la înțelegerea proceselor de memorie la sugari și la explicația pentru amnezia infantilă.
De ce nu ne putem aminti nimic de când eram bebeluși?
Un nou studiu cercetează motivele pentru care amintirile din perioada bebelușiei sunt adesea pierdute. Dr. Lila Davachi, profesor în psihologie la Universitatea Columbia, a explicat că informațiile care sunt codificate în memorie depind de relevanța acestora pentru experiența noastră. Studiul evidențiază procesele de codificare hipocampală la copii, arătând că, deși amintirile nu sunt recuperabile, creierul bebelușilor înregistrează stimuli care pot părea neimportanți.
Schimbările din creierul bebelușilor
Potrivit cercetătorului Turk-Browne, nu este încă clar de ce bebelușii cu vârste mai mari de 12 luni au o capacitate de codificare a memoriei mai puternică. Acest lucru ar putea fi legat de schimbările majore care au loc în organism, inclusiv dezvoltarea rapidă a hipocampului. Turk-Browne și echipa sa investighează incapacitatea creierului de a recupera aceste amintiri timpurii, sugerând că hipocampul nu primește „termenii de căutare” necesari pentru a accesa amintirile stocate.
Impactul asupra dezvoltării copiilor
Experta Ghetti subliniază importanța perioadei copilăriei, chiar dacă bebelușii nu își pot aminti trăirile. La această vârstă, ei învață să asocieze sunetele cu semnificații și își formează așteptări despre membrii familiei și obiectele din jur. Părinții pot observa comportamente învățate, cum ar fi reacțiile la cântece sau cărți repetate, care ajută la crearea unei conexiuni mai puternice între părinte și copil.
Ghetti afirmă că, deși experiențele din bebeluție sunt uitate, ele influențează învățarea, atât în ceea ce privește informațiile neutre, cât și emoționale. Aceasta le amintește părinților că perioada timpurie a vieții nu este inactivă, ci esențială pentru dezvoltarea abilităților de învățare ale copiilor. Oferirea de oportunități pentru explorarea vizuală este crucială în această etapă.