Dezvăluire: Cum „umflă” chinezii vânzările de mașini
Industria auto din China a fost implicată, de mai mulți ani, în umflarea cifrelor de vânzări printr-o practică controversată, care implică o piață gri. Conform Reuters, autoturismele noi sunt înmatriculate pentru a fi vândute imediat peste hotare ca vehicule „second-hand”. Aceste automobile cu „kilometraj zero”, care nu au fost utilizate niciodată, sunt exportate în piețe precum Rusia, Asia Centrală și Orientul Mijlociu. Această strategie permite constructorilor chinezi să prezinte creșteri de vânzări și să scape de mașinile care, altfel, ar fi greu de vândut pe piața locală.
Pratica a fost evidențiată recent de șeful companiei Great Wall Motor, iar „Cotidianul Poporului” a condamnat vânzarea acestor autoturisme ca fiind o cauză a prăbușirii prețurilor pe piața internă. Publicația a solicitat înăsprirea reglementărilor pentru a restabili ordinea pe piață.
Totuși, exporturile de autoturisme cu „kilometraj zero” sunt încurajate activ de guvernele regionale din China. O analiză a documentelor guvernamentale a relevat că 20 de autorități locale sprijină această practică prin emiterea de licențe suplimentare pentru export, investiții în infrastructura de export și organizarea de evenimente pentru facilitarea acestor tranzacții.
Schema funcționează astfel: o mașină nouă este achiziționată de un exportator, înmatriculată în China și declarată drept un vehicul second-hand destinat exportului. Constructorul înregistrează vânzarea și încasează veniturile, fără a pierde din vedere avantajele financiare generate de această metodă.
Practicile controversate ale industriei auto chineze
Recent, s-au dezvăluit tactici prin care traderii chinezi „umflă” vânzările de mașini, contribuind astfel la creșterea artificială a datelor economice. Aceștia cumpără și revând aceleași automobile, ceea ce duce la dublarea valorii tranzacției comparativ cu achiziția unui vehicul nou sau second-hand. Această practică este susținută de guvernele locale care încurajează deschiderea firmelor pe teritoriul lor, având ca scop creșterea rapidă a PIB-ului, conform unor surse din industria auto chineză.
Industria auto din China, cea mai mare din lume, permite producția să depășească cererea, ceea ce contribuie la un război al prețurilor și generează acuzații de „dumping” al automobilelor pe piețele internaționale. Această practică a început după 2019, când China a autorizat exportul automobilelor second-hand. Potrivit lui Wang Meng, consultant la China Automobile Dealers Association, mii de traderi sunt implicați în exportul de autoturisme cu „kilometraj zero” ca vehicule second-hand.
În 2024, din cele 436.000 de autoturisme și vehicule comerciale exportate de China drept vehicule second-hand, se estimează că 90% sunt, de fapt, vehicule cu „kilometraj zero”. China a depășit Japonia ca cel mai mare exportator mondial de autoturisme noi în 2023, exportând anul trecut 6,41 milioane de vehicule. Din acestea, aproximativ 6% au fost autoturisme cu „kilometraj zero” exportate sub denumirea de vehicule second-hand, conform lui Wang Meng.