Disputele pe compensațiile pasagerilor blochează reforma UE
O inițiativă de actualizare a sistemului de compensație pentru pasagerii zborurilor întârziate sau anulate din Uniunea Europeană se confruntă cu dificultăți, datorită opoziției unui grup de țări, condus de Germania. Această actualizare, care a stagnat din 2013, nu a obținut sprijinul necesar în cadrul unei recente reuniuni a ambasadorilor UE, conform surselor Politico.
Compensațiile actuale pentru pasageri
În prezent, pasagerii afectati de întârzieri de trei ore sau mai mult pot primi compensații între 250 și 600 de euro, în funcție de distanța zborului. Companiile aeriene critică acest prag de trei ore, considerând că le limitează capacitatea de a gestiona problemele fără a suporta costuri ridicate de compensație.
Propunerile Poloniei
Președinția poloneză a propus creșterea pragului minim de întârziere pentru compensații la patru ore pentru zborurile de până la 3.500 km și la șase ore pentru zborurile mai lungi. Cu toate acestea, Germania a reușit să formeze o coaliție care contestă aceste modificări, dorind să mențină pragul actual și să limiteze compensațiile la 300 de euro.
Negocieri și perspective
Varșovia caută un acord cu țări precum Spania, pentru a obține sprijinul necesar pentru propunerile sale. Totuși, având în vedere că pragul de compensație este un punct central al disputei, obținerea unui compromis pare dificilă. Un diplomat UE a menționat că modificarea pragului ar putea afecta celelalte compromisuri din textul propus.
Îngrijorările companiilor aeriene
Companiile aeriene își exprimă îngrijorarea că acest blocaj ar putea duce la abandonarea reformei, care ar putea îmbunătăți experiența de zbor pentru milioane de europeni. Directorul general al grupului de lobby A4E (Airlines for Europe) a subliniat importanța adoptării unei reforme semnificative, care să ofere claritate și opțiuni pentru pasageri.
Disputele pe compensațiile pasagerilor pentru zboruri întârziate blochează reforma UE
O coaliție de organizații pentru drepturile consumatorilor afirmă că pragul de trei ore pentru compensațiile pasagerilor a devenit o piatră de temelie a protecției acestora. Extinderea acestui prag ar fi considerată „un regres inacceptabil față de nivelul actual de protecție”.
Germania conduce opoziția
Germania se află în fruntea opoziției împotriva reformei, subliniind importanța menținerii standardelor actuale pentru protecția pasagerilor. Aceasta poziție a generat dispute intense la nivelul Uniunii Europene, îngreunând progresul în direcția unei reforme care ar putea afecta drepturile consumatorilor.