Între 17 aprilie și 16 iunie 2025, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a desfășurat o campanie de control la nivel național, având ca scop verificarea respectării legislației în domeniul furnizării energiei electrice către consumatorii casnici. Această acțiune a fost realizată înainte de eliminarea schemei de plafonare a prețurilor.
În cadrul acestei campanii, au fost controlați 116 operatori economici și au fost analizate 431 de contracte emise de aceștia. Au fost identificate nereguli în cazul a 20 de companii. Ca urmare a abaterilor constatate, ANPC a aplicat un total de 24 de amenzi contravenționale, în valoare de peste 370.000 de lei, și a emis 10 avertismente. De asemenea, s-au impus măsuri de remedierie a deficiențelor pentru 12 operatori economici.
Printre cele mai frecvente nereguli întâlnite se numără:
- lipsa sau completarea incorectă a ofertelor prezentate consumatorilor;
- lipsa prețului final, inclusiv toate taxele, în contractele cu consumatorii;
- întârzieri la emiterea facturilor de consum și de report;
- întârzieri la emiterea facturilor pentru energia consumată din rețea și pentru cea produsă/injectată în rețea, în cazul contractelor cu prosumatori;
- neincluderea unor informații esențiale în contracte, cum ar fi perioada de facturare și condițiile de reînnoire;
- existența unor clauze abuzive referitoare la accesul la contor;
- neafișarea pe site a tuturor informațiilor necesare desfășurării activității operatorilor.
Aceste nereguli subliniază importanța respectării legislației în domeniul energetic și protecția drepturilor consumatorilor.