Extinderea liniei de metrou M4 din București și controversa privind licitația
Licitația pentru extinderea liniei de metrou M4 din București, ce va conecta Gara de Nord cu Gara Progresul, este în plină desfășurare. În această etapă, sunt evaluate ofertele depuse de constructori, iar printre participanți se numără și două companii bulgărești controversate. Una dintre aceste companii este implicată într-un dosar de corupție investigat de procurorii europeni.
Proiectul, care a fost adoptat de Guvern, preconizează o lungime de 12 kilometri și va include 13 stații, alături de un nou depou suprateran. Valoarea totală a investiției se ridică la 17 miliarde de lei, fonduri care provin din surse externe nerambursabile și de la bugetul de stat. Această nouă magistrală va facilita conexiuni importante între Aeroporturile Internaționale Otopeni și București Băneasa, precum și gările de cale ferată relevante.
Detalii despre licitație
Licitația pentru extinderea M4 a fost lansată de Primăria Sectorului 4 și are o valoare estimată de 11 miliarde de lei, fiind împărțită în două loturi. În prezent, licitația se află în etapa de evaluare financiară, care se va încheia pe 30 august 2025. Trei asocieri de firme participă la licitație, printre care și una condusă de GP Group din Bulgaria, companie implicată într-o anchetă a Parchetului European.
De asemenea, GP Group este reprezentată la licitația din România de Ștefan Totev, un nume asociat cu scandalurile de corupție din trecut. Această implicare a generat controverse și îngrijorări în rândul autorităților și al opiniei publice cu privire la transparența și integritatea procesului de licitație.
Un nou tronson de metrou în București și acuzațiile de corupție
Recent, s-a anunțat că compania GP Group, implicată într-un scandal de corupție în Bulgaria, participă la licitația pentru construirea tronsonului de metrou Gara de Nord – Gara Progresul din București. Această companie este acuzată de falsificarea documentelor într-un dosar de corupție legat de fonduri europene, cu un prejudiciu estimat la 94,5 milioane de euro.
Contextul scandalului GP Group
Informațiile provenite de la procurorii europeni și jurnaliștii de investigație din Bulgaria relevă că GP Group a fost implicată într-o rețea de companii care au câștigat contracte de sute de milioane de euro din fonduri europene prin metode ilegale. De exemplu, compania a facturat un preț maximal pentru materiale, deși utilizase o cantitate mai mică decât cea raportată.
În 2018, GP Group a fost subiectul unei investigații de amploare, cunoscută sub numele de „GPGate”, care a dus la restricții în participarea sa la licitații publice. În plus, doi dintre managerii companiei au fost suspectați de spălare de bani.
Implicarea altor companii
Pe lângă GP Group, și compania Trace Group Hold din Bulgaria a fost menționată în contextul unor probleme legale. Aceasta a fost implicată într-o anchetă în România legată de construcția autostrăzii Ploiești-Buzău, fiind acuzată că a excavat fără licență și fără a plăti redevențele către statul român.
Aceste scandaluri ridică semne de întrebare cu privire la integritatea și transparența proceselor de licitație în care sunt implicate companii cu un istoric problematic în domeniul achizițiilor publice.
Gara de Nord – Gara Progresul, un nou tronson de metrou în București
Un nou tronson de metrou, care leagă Gara de Nord de Gara Progresul, este în curs de dezvoltare în București. Această expansiune a rețelei de transport public vizează îmbunătățirea conectivității și facilitarea accesului călătorilor.
Acuzații de corupție în Bulgaria
Cu toate acestea, în contextul licitației pentru realizarea acestui proiect, a apărut o controversă. O companie implicată în proiect a fost acuzată de corupție în Bulgaria, ceea ce ridică întrebări cu privire la integritatea procesului de selecție și la viabilitatea colaborării cu operatori implicați în scandaluri legate de corupție.
Autoritățile locale trebuie să analizeze aceste acuzații pentru a asigura transparența și corectitudinea proiectului, în beneficiul cetățenilor Bucureștiului.