Reguli pentru Materialele de Propagandă Politică în Campania Electorală
Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente (AEP), Toni Greblă, a declarat că toate materialele de propagandă politică din campaniile electorale trebuie să includă un semn distinctiv care să identifice atât candidatul, cât și mandatarul financiar responsabil pentru producerea și difuzarea acestora. Greblă a subliniat că aceste reguli se aplică exclusiv campaniilor electorale și nu vizează cetățenii obișnuiți care doresc să își exprime opțiunile politice.
„AEP are sarcina de a organiza alegerile din punct de vedere tehnic, iar ordonanța de urgență adoptată de Guvern reglementează modul în care se va desfășura publicitatea politică. Toate materialele de propagandă electorală trebuie să fie produse de competitori politici, prin intermediul unui mandatar financiar”, a explicat Greblă.
Acesta a adăugat că cetățenii care nu au legături comerciale cu candidații pot să își exprime liber opțiunile politice, inclusiv pe platformele online. „Dacă nu există o legătură de cauzalitate între cel care își declară susținerea și un candidat, acest lucru nu constituie contravenție sau infracțiune. Exprimarea liberă a opiniei este un drept fundamental”, a subliniat Președintele AEP.
În ceea ce privește influencerii care promovează candidați fără a include codul mandatarului financiar, Greblă a menționat că AEP nu are competența de a lua măsuri împotriva celor care nu sunt implicați direct în competiția electorală. Totuși, în cazul în care se sesizează un material nemarcat, platforma este obligată să-l elimine imediat, iar mandatarul financiar și candidatul pot fi sancționați contravențional.
Reguli pentru materialele de propagandă electorală
Toni Greblă, reprezentant al Autorității Electorale Permanente (AEP), a subliniat importanța identificării corecte a materialelor de propagandă politică în cadrul campaniei electorale. El a declarat că toate materialele trebuie să conțină un semn distinctiv care să identifice atât candidatul, cât și mandatarul financiar.
Greblă a menționat că AEP nu are competența de a verifica dacă toate materialele publicate pe diverse platforme respectă aceste cerințe. „În nicio țară nu există o instituție capabilă să monitorizeze în mod real toate materialele distribuite pe platforme, inclusiv Comisia Europeană”, a adăugat el. AEP poate doar să transmită sesizările către platformele mari sau instituțiile de media, care sunt responsabile de îndepărtarea conținutului neconform.
În contextul campaniei electorale, Guvernul a anunțat recent măsuri noi, incluzând amenzi de la 15.000 lei la 50.000 lei pentru nerespectarea regulilor de publicitate politică. De asemenea, platformele online mari riscă sancțiuni de 1% până la 5% din cifra de afaceri dacă nu elimină materialele publicitare neconforme în termen de cinci ore de la notificarea AEP.