Air France-KLM devine acționar majoritar al SAS
Grupul franco-olandez Air France-KLM intenționează să își majoreze participația în compania aeriană scandinavă SAS de la 19,9% la 60,5%, preluând pachetul de acțiuni deținut de Castlelake și Lind Invest. Achiziția este estimată să se finalizeze în a doua jumătate a anului 2026, sub rezerva aprobărilor autorităților de reglementare, conform informațiilor furnizate de Reuters și News.ro.
Directorul financiar al Air France-KLM, Steven Zaat, a menționat că tranzacția va fi finanțată din lichidități disponibile sau printr-o emisiune de obligațiuni simple, fără a afecta eforturile grupului de reducere a datoriilor hibride. El a adăugat că grupul dispune de „spațiu financiar amplu” pentru a susține această investiție, care ar putea genera „sute de milioane de euro” în sinergii.
Implicațiile pentru industria aviatică
Analiștii JPMorgan au apreciat acordul, subliniind că SAS oferă acces consolidat la o regiune cu PIB ridicat. Integrarea completă a SAS în grupul Air France-KLM ar putea permite reduceri de costuri și beneficii pentru clienți. Directorul general al SAS, Anko van der Werff, a declarat că preluarea majoritară va permite accesarea pe deplin a sinergiilor operaționale și comerciale.
În 2023, Air France-KLM a investit aproximativ 144,5 milioane de dolari pentru participația sa inițială în SAS, obținând opțiunea de a deveni acționar majoritar după doi ani. De asemenea, cele două companii au început o colaborare comercială din vara anului 2024.
În urma tranzacției, Air France-KLM va deține majoritatea locurilor în consiliul de administrație al SAS, în timp ce statul danez își va păstra participația de 26,4% și locurile în consiliu.
Contextul consolidărilor în aviația europeană
Acordul survine într-un moment în care operatorii europeni caută să se consolideze pentru a face față competiției acerbe din partea giganților americani și din Orientul Mijlociu. În acest an, Lufthansa a cumpărat 41% din ITA Airways și o participație în Air Baltic, iar guvernul portughez pregătește privatizarea companiei naționale TAP. Atât Lufthansa, cât și Air France-KLM sunt interesate și de preluarea unei participații în Air Europa din Spania.