Ucraina contestă tarifele de transport pe conducta transbalcanică de gaze
Ucraina a ridicat o problemă importantă legată de tarifele de transport pe conducta transbalcanică de gaze naturale, afirmând că România, prin operatorul său național Transgaz, percepe costuri prea mari. Această conductă este esențială pentru diversificarea surselor de aprovizionare cu gaze, având rolul de a facilita accesul Ucrainei la resursele de gaze lichefiate (LNG) din porturile grecești și, în viitor, la volumul de gaze extras din exploatarea offshore Neptun Deep din Marea Neagră românească.
Transportatorul ucrainean de gaze, GTSOU, contestă de asemenea tarifele impuse de Bulgaria prin operatorul Bulgartransgaz. Recent, GTSOU a discutat această problemă cu conducerea Agenției pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare în Domeniul Energiei din UE (ACER). Ucrainenii subliniază că aplicarea diferită a Codului de rețea UE privind tarifele în țările de pe ruta gazoductului contribuie la creșterea costurilor de transport, făcând această rută mai puțin atractivă.
Conform GTSOU, tariful total de transport pentru livrarea gazelor din Grecia, prin Bulgaria, România și Republica Moldova, a depășit 13 euro/MWh. În contrast, prețul tranzitului din Polonia, Lituania sau Croația este de maximum 6,7 euro/MWh, deși terminalul LNG din Polonia se află mai departe de Ucraina decât cele din Grecia.
Directorul general al GTSOU, Vladislav Medvediev, a declarat că, deși capacitatea tehnică de transport a fost dezvoltată semnificativ, este necesară crearea unor condiții comerciale atractive pentru a stimula interesul traderilor în utilizarea acestei rute. Expertiza ACER în domeniul tarifării va fi crucială pentru viitorul dezvoltării acestei rute de transport.
Ucraina contestă tarifele de transport ale gazelor naturale din România și Bulgaria
Ucraina a exprimat nemulțumiri cu privire la tarifele mari de transport percepute de România și Bulgaria pentru conducta transbalcanică de gaze naturale. Aceste tarife includ costuri de mentenanță nu doar pentru secțiunile din gazoduct, ci și pentru întregul sistem de transport al țărilor de tranzit, ceea ce face ca costul total de tranzit să devină nerentabil din punct de vedere comercial, lăsând infrastructura subutilizată, a declarat fostul șef al GTSOU, Serghei Makogon.
Makogon a propus două soluții pentru a aborda această problemă: stabilirea de tarife distincte reduse pentru secțiunile conductei transbalcanice din Bulgaria, România și Republica Moldova, sau crearea unei companii joint-venture care să opereze porțiunile de conductă și să aplice un tarif propriu. Aceasta ar permite stabilirea unui cost real al tranzitului, semnificativ mai mic decât cel actual, având în vedere că infrastructura a fost construită cu decenii în urmă și este aproape complet amortizată.
El a subliniat că intervenția Comisiei Europene este necesară, deoarece fragmentarea reglementărilor și tarifele prea mari blochează aprovizionarea cu gaze a Ucrainei și a întregii regiuni a Europei de Est, afectând astfel atât securitatea energetică, cât și logica economică.
În România, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) analizează în prezent un document referitor la discounturile și coeficienturile care vor fi utilizate pentru stabilirea tarifelor de transport al gazelor naturale pentru anul gazier 2025 – 2026.