Cele mai multe burse acordate în ultimii doi ani şcolari: sociale şi de merit
Un studiu realizat la solicitarea Ministerului Educaţiei arată că în ultimii doi ani şcolari, bursele sociale şi cele de merit au fost predominant acordate. Bursa de merit a fost cea mai finanţată, în timp ce bursa socială a înregistrat cei mai mulţi beneficiari. Participanţii la studiu, care au inclus elevi, părinţi, profesori, diriginţi şi directori, au subliniat efectele pozitive ale acestor burse asupra reducerii abandonului şcolar şi creşterii motivaţiei pentru învăţare.
Peste 70% dintre respondenţi consideră corect pragul de 30% pentru bursele de merit şi de rezilienţă. Studiul intitulat „Efectele burselor şcolare asupra participării elevilor la educaţie – percepţii ale actorilor educaţionali” a fost realizat de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei în perioada septembrie 2024 – aprilie 2025. Acesta a investigat percepţiile legate de bursele şcolare şi impactul acestora asupra participării şi performanţei elevilor.
Date statistice privind bursele acordate
Potrivit Ministerului Educaţiei, în martie 2024 au fost acordate aproximativ 1.370.000 de burse pentru o populaţie şcolară de 2.260.430 de elevi. Alocările bugetare pentru anul şcolar 2023 – 2024 au fost concentrate pe bursele sociale şi de merit, care au reprezentat peste 95% din totalul burselor. Bursa socială a avut cei mai mulţi beneficiari, cu 55,6% din totalul burselor acordate, urmată de bursa de merit cu 40%.
În ianuarie 2025, numărul burselor acordate a depăşit 1.400.000. Bursa socială a continuat să fie cea mai accesată, având 840.820 de beneficiari, în timp ce bursa de merit a fost acordată unui număr de 325.265 de elevi.
În ultimii doi ani școlari, bursele sociale și de merit au dominat
Un studiu recent evidențiază faptul că, în perioada 2023-2024, aproximativ 70% dintre elevi au beneficiat de cel puțin o bursă, cu un accent semnificativ pe bursele sociale și de merit. Această tendință este mai pronunțată în clasele cu vulnerabilitate ridicată, unde unii elevi pot beneficia de mai multe burse simultan.
Bursele de merit au fost distribuite mai frecvent în mediul urban, în special în învățământul gimnazial și în liceele teoretice, în comparație cu cele vocaționale sau tehnologice. Elevii din familii fără vulnerabilități au avut o rată de 93% de beneficiare a burselor de merit, față de doar 35% în rândul celor din familii vulnerabile. De asemenea, părinții cu educație superioară au raportat o primire mai frecventă a burselor de merit pentru copiii lor.
Bursele sociale au fost omniprezente în școlile rurale, asociindu-se cu educația scăzută a părinților; 89% dintre elevii cu părinți cu educație scăzută au primit acest tip de bursă. În ceea ce privește bursa de reziliență, aceasta a fost acordată în principal elevilor cu medii de cel puțin 8,50, cu mențiunea că beneficiarii cu medii între 7,00 – 7,99 se regăsesc mai frecvent în învățământul profesional.
Studiul subliniază și impactul burselor asupra elevilor, cu 99,7% dintre aceștia raportând efecte pozitive. De asemenea, părinții observă o creștere a motivației pentru învățare, în special în rândul liceenilor, și majoritatea cadrelor didactice consideră că bursele au contribuit la reducerea absenteismului și la creșterea prezenței la ore.
Bursele Sociale și de Merit în Ultimii Doi Ani Școlari
Un studiu recent a evidențiat că, în ultimii doi ani școlari, cele mai multe burse acordate au fost de natură socială și de merit. Aceste burse au avut un impact semnificativ asupra participării școlare, în special în mediul rural, unde au contribuit la reducerea absenteismului și a abandonului școlar.
Percepția asupra Pragului de 30%
Referitor la criteriul de acordare a burselor de merit și de reziliență, majoritatea respondenților consideră pragul de 30% ca fiind corect. Acest lucru se reflectă în opinia a 73% dintre directori, 72% dintre diriginți, 72% dintre elevi și 73% dintre părinți. Totuși, există și un procent semnificativ de respondenți care percep acest prag ca fiind incorect, în special părinții din mediul urban și diriginții cu o experiență de peste 20 de ani.
Bursa de reziliență, destinată elevilor cu medii de până la 7, este percepută de unii ca fiind prea permisivă, ceea ce ar putea afecta motivația elevilor pentru excelență. De asemenea, persistă îngrijorări legate de echitatea și impactul acestor burse asupra motivației generale a elevilor.
Recomandări pentru Îmbunătățirea Sistemului de Burse
Respondenții au subliniat nevoia de clarificare a rolului bursei de reziliență, astfel încât să se stabilească dacă aceasta este o măsură de susținere a performanței sau un sprijin social. De asemenea, au fost recomandate simplificări administrative în procesul de acordare a burselor, precum standardizarea documentației și extinderea termenelor pentru depunerea dosarelor.
Este esențial să se realizeze activități de informare și sprijin adaptate nevoilor beneficiarilor, îmbunătățind totodată instrumentele digitale pentru gestionarea burselor. Revizuirea responsabilităților instituționale în acest domeniu și asigurarea resurselor umane și materiale necesare sunt, de asemenea, priorități identificate de către respondenți.