Livrarea garniturilor de metrou pentru Magistrala 5
În perioada următoare, două garnituri de metrou vor fi aduse în țară, iar până la sfârșitul anului, Metrorex va avea în depozit un total de zece trenuri din cele 13 contractate pentru Magistrala 5, conform declarațiilor directorului general al companiei, Mariana Miclăuș.
„Din contractul de 13 trenuri, au fost livrate patru, care se află în prezent la Depoul Berceni și sunt supuse testelor – teste statice și dinamice. Trenurile cinci și șase au fost recepționate preliminar la furnizor și urmează să ajungă în țară. Din discuțiile cu furnizorul, în cadrul întâlnirilor de progres pe acest contract, avem speranța că până la sfârșitul anului vor fi livrate zece trenuri din cele 13”, a afirmat Miclăuș.
Programul de testare și circulație
Primul tren Metropolis din cele 13, sosit în țară în luna aprilie 2024, va intra în circulație cu călători în trimestrul al doilea al anului viitor, după finalizarea testelor și a probelor de anduranță, programate pentru luna martie.
„Este prognozat ca toate testele, inclusiv probele de anduranță, să fie finalizate în luna martie 2025, astfel încât trenul să poată intra în circulație cu călători. Celelalte trenuri vor intra, etapizat, în funcție de finalizarea testelor și parcurgerea celor 2.000 de km necesari. Aceste probe de anduranță reprezintă un kilometraj care trebuie parcurs fără defecte majore”, a explicat directorul Metrorex.
Miclăuș a subliniat că, deocamdată, se desfășoară teste statice și dinamice la Depoul Berceni, iar ulterior se va stabili programul de circulație pentru a îndeplini numărul de kilometri necesari, respectiv cei 10.000.
Întârzierile și penalizările aplicate furnizorului
„Trenurile nu au fost scoase pe Magistrala 5, deoarece testele statice și dinamice nu au fost finalizate. Vom avea un plan de acțiune împreună cu furnizorul, care va trebui să țină cont de programul nostru de circulație și de reviziile nocturne. Probele de anduranță nu vor începe până la finalizarea testelor statice”, a explicat ea.
Referitor la penalizările aplicate furnizorului Alstom pentru întârzierile în livrarea garniturilor, Miclăuș a menționat că acestea au ajuns la aproape 30 de milioane de euro, însă au fost contestate în instanță. „Penalizările au fost facturate lunar și se încasează la finalul contractului, însă furnizorul le-a contestat în instanță”, a adăugat aceasta.