Industria auto în criză din cauza blocajului de aprovizionare cu pământuri rare
Frank Eckard, directorul general al producătorului german de magneți Magnosphere, a raportat un val de apeluri disperate din partea producătorilor auto și a furnizorilor de componente care caută surse alternative de magneți. Acest lucru se datorează restricțiilor la export impuse de China, care au dus la o penurie severă, conform Reuters.
”Întreaga industrie auto e în panică totală. Sunt dispuși să plătească orice preț,” a declarat Eckard, subliniind gravitatea situației. Restricțiile Chinei la exporturile de magneți pe bază de pământuri rare, esențiale pentru producția de automobile, au amplificat îngrijorările în rândul executivilor din industrie.
Industria auto se teme că această criză ar putea deveni al treilea șoc major de aprovizionare în ultimii cinci ani, după lipsa de semiconductori și pandemia de COVID-19. Eckard a precizat că, deși companiile auto au început să-și consolideze strategiile de aprovizionare, „nimeni nu a învățat nimic din trecut”.
China controlează aproximativ 70% din extracția globală de pământuri rare și 90% din producția de aliaje și magneți pe bază de acestea, conform AlixPartners. Această dominație complică și mai mult situația, deoarece un grup restrâns de birocrați chinezi analizează cererile de permise de export, lăsând soarta liniilor de asamblare auto în mâinile lor.
Asociația furnizorilor auto din Europa, CLEPA, a avertizat că mai multe fabrici de piese auto din Europa au fost deja închise și că altele urmează să se confrunte cu aceeași soartă. Benjamin Krieger, secretarul general al CLEPA, a afirmat că „mai devreme sau mai târziu, toată lumea va fi afectată”.
În încercarea de a reduce dependența de China, companiile auto, inclusiv GM, BMW, ZF și BorgWarner, lucrează la dezvoltarea de motoare cu un conținut redus sau zero de pământuri rare, dar producția la scară largă rămâne departe de realitate.
Industria auto, în panică din cauza blocajului de aprovizionare cu pământuri rare
Industria auto se confruntă cu o criză gravă din cauza blocajului de aprovizionare cu pământuri rare, care amenință operațiunile de producție. Producătorii auto se văd nevoiți să găsească soluții de urgență pentru a evita oprirea fabricilor, iar unele companii deja iau măsuri în acest sens. De exemplu, Mercedes-Benz poartă discuții cu furnizorii pentru a crea stocuri de magneți pe bază de pământuri rare.
Analiștii avertizează că restricțiile asupra aprovizionării ar putea forța producătorii auto să livreze vehicule incomplete, așa cum s-a întâmplat anterior în criza semiconductorilor. Această situație subliniază dependența semnificativă a industriei auto de China, care deține peste 50% din aprovizionarea globală cu diverse materii prime esențiale, inclusiv pământuri rare, mangan, grafit și aluminiu.
Specialiștii din domeniu subliniază că această criză nu este doar o problemă izolată, ci o primă avertizare cu privire la provocările viitoare cu care se va confrunta industria. Mark Smith, CEO-ul companiei miniere NioCorp, a declarat că China are întotdeauna un avantaj semnificativ în domeniul pământurilor rare.