Provocările Industriei Auto Europene în 2024
Industria auto din Europa s-a confruntat cu dificultăți semnificative în 2024, incluzând scăderea vânzărilor și costuri ridicate de producție, amplificate de o concurență acerbă din partea rivalilor chinezi. Tranziția către mașini electrice a fost mai lentă decât se anticipa, ceea ce a dus la planuri de restructurare și închiderea unor fabrici.
Restructurări și Concedieri în Rândul Producătorilor
Volkswagen AG, cel mai mare producător auto european, a anunțat intenția de a renunța la mii de angajați și de a închide uzine în Germania, în timp ce derulează negocieri dificile cu sindicatele pentru a reduce costurile. De asemenea, fabrica Audi din Bruxelles, cu 3.000 de angajați, a fost scoasă la vânzare din cauza cererii reduse pentru mașini electrice premium.
Stellantis, al doilea mare producător auto european, a comunicat planuri de închidere a fabricii Vauxhall din Luton, Anglia, care amenință cu concedierea a aproximativ 1.000 de angajați. Deși activitatea a fost oprită repetat la uzina Mirafiori din Italia, compania nu intenționează să închidă fabrici în această țară.
Ford a anunțat că va renunța la 4.000 de angajați din Europa, ceea ce reprezintă 14% din forța sa de muncă europeană, cele mai multe concedieri fiind așteptate în Germania și Marea Britanie.
Efecte asupra Producătorilor de Componente
Declinul din sectorul auto a afectat și producătorii de componente. Producătorul francez Valeo va renunța la 1.000 de angajați din Europa și va închide două fabrici în Franța. Schaeffler AG, un alt jucător important, are în vedere închiderea a două facilități de producție în Austria și Marea Britanie, cu scopul de a răspunde provocărilor economice și de a optimiza capacitatea de producție în locațiile mai rentabile din România și Slovacia.
Aceste măsuri reflectă dificultățile cu care se confruntă industria auto europeană, pe fondul creșterii semnificative a costurilor cu materialele, energia și forța de muncă.
„`html
Industria auto în criză: închideri de fabrici și concedieri
Industria auto se confruntă cu provocări majore, inclusiv închideri de fabrici și concedieri semnificative. Bosch, cel mai mare furnizor mondial de piese auto, a anunțat intenția de a concedia până la 5.500 de angajați, majoritatea în Germania, și va reduce orele de muncă pentru unii dintre aceștia. De asemenea, producătorul francez de anvelope Michelin se va închide două fabrici în Franța, afectând aproximativ 1.250 de locuri de muncă.
Concurență acerbă din partea rivalilor chinezi
Producătorii auto din China își intensifică exporturile de vehicule hibride către Europa, lansând noi modele pentru a răspunde cerințelor pieței europene. Această expansiune a fost facilitată de faptul că taxele vamale impuse de Uniunea Europeană nu se aplică vehiculelor hibride, ceea ce le permite producătorilor chinezi, precum BYD, să își continue creșterea pe acest segment.
Impactul taxelor vamale asupra industriei auto europene
Uniunea Europeană a impus taxe vamale suplimentare la importurile de vehicule electrice din China, ca măsură de protecție pentru industria auto europeană. Aceste taxe, care vor fi aplicate timp de cinci ani, vizează contracararea subvențiilor incorecte care au alimentat capacitățile de producție din China. Deși aceste taxe nu afectează vehiculele hibride, analiștii se așteaptă ca exporturile chineze de vehicule hibride către Europa să crească semnificativ în următoarele luni.
În acest context, marii producători chinezi își concentrează eforturile pe dezvoltarea de modele hibride plug-in (PHEV) pentru a evita taxele mai mari aplicate vehiculelor electrice cu baterii (BEV). Această strategie evidențiază provocările cu care se confruntă industria auto europeană, care trebuie să se adapteze rapid la schimbările din piață.
„`
Provocările Industriei Auto în Contextul Concurenței Chineze
Industria auto se confruntă cu închideri de fabrici și concedieri, amplificate de concurența acerbă a rivalilor chinezi. Aceștia din urmă își concentrează eforturile pe exporturile de vehicule hibride, care au devenit din ce în ce mai populare în Europa. În perioada iulie-octombrie, exporturile de mașini hibride din China către Europa au crescut de peste trei ori, ajungând la 65.800 de unități, inversând astfel tendința declinului vânzărilor din anii anteriori.
Aceste vehicule hibride, care combină benzină și electricitate, sunt percepute ca o opțiune accesibilă pentru consumatori, oferind un compromis între mașinile pe combustie și cele complet electrice. Proporția vânzărilor de mașini hibride a crescut semnificativ, ajungând la 18% din totalul vânzărilor de vehicule chineze în Europa în trimestrul trei din 2024, în timp ce ponderea livrărilor de vehicule electrice a scăzut.
Strategiile Producătorilor Chinezi în Europa
Producătorii auto chinezi, precum BYD, își propun să devină lideri pe piața vehiculelor hibride plug-in din Europa, concurând cu branduri europene și japoneze. BYD a lansat modelul hibrid plug-in Seal U DM-i, care are un preț de pornire de 35.900 euro, mai mic decât cel al modelului PHEV Volkswagen Tiguan și al modelului PHEV Toyota C-HR.
În plus, companii precum SAIC și Geely își diversifică oferta pe piața europeană, aducând modele cu diferite sisteme de propulsie. Această tendință reflectă o cerere crescută din partea consumatorilor pentru vehicule mai accesibile, în contextul unei economii globale volatile și a inflației ridicate.
Concluzie
În concluzie, industria auto se află într-un moment de transformare, cu provocări generate de închiderea fabricilor și concedierile angajaților, dar și de competiția intensificată din partea producătorilor chinezi. Aceștia își adaptează strategiile pentru a răspunde cerințelor consumatorilor europeni, îmbogățind oferta de vehicule hibride și electrice, într-un peisaj economic tot mai complex.
Industria auto în fața unor provocări majore
Industria auto europeană se confruntă cu o serie de dificultăți, inclusiv închiderea fabricilor și concedieri, în contextul unei concurențe tot mai acerbe din partea rivalilor chinezi. Conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), înmatriculările de autoturisme noi în Europa au scăzut cu 2% în noiembrie, după un ușor avans în luna octombrie.
Numărul total al autoturismelor înmatriculate în Europa a fost de 1,055 milioane în noiembrie, comparativ cu 1,077 milioane în aceeași perioadă din 2023. Deși vânzările de mașini pe baterii și hibride au crescut cu 0,9% și, respectiv, 16,4%, vânzările de vehicule hibride plug-in au scăzut cu 8,6%. De asemenea, livrările de mașini pe benzină și motorină au avut o scădere semnificativă, de 12,4% și 15,4% luna trecută.
Pe piețele europene, vânzările au crescut în Spania (6,4%) și Germania (0,5%), dar au scăzut în Franța (12,7%), Italia (10,8%) și Marea Britanie (1,9%). În plus, industria auto din UE este responsabilă pentru 8,3% din totalul locurilor de muncă, având 12,9 milioane de angajați.
Deși înmatriculările de autoturisme noi în Europa au crescut cu 0,6% în primele 11 luni din 2024, cu un total de 11,876 milioane de unități, provocările rămân semnificative, iar dezamăgirea față de mașinile electrice continuă să afecteze sectorul.