Influența Chinei asupra Canalului Panama și temerile lui Donald Trump
Președintele american Donald Trump își manifestă îngrijorarea cu privire la influența Chinei asupra Canalului Panama, un punct strategic esențial pentru comerțul global. Terminalele de la ambele capete ale canalului sunt operate de conglomeratul Hutchinson Whampoa din Hong Kong, ceea ce stârnește temeri în administrația Trump cu privire la securitatea națională. Aceasta consideră că infrastructura construită de China în jurul canalului în ultimele trei decenii reprezintă o amenințare.
Fostul senator Marco Rubio a subliniat că o putere străină ar putea, prin intermediul companiilor sale, să blocheze canalul în cazul unui conflict. În plus, China este implicată în mai multe proiecte în Panama, inclusiv un pod-canal și un terminal pentru nave de croazieră, ceea ce conform administrației Trump, ar încălca tratatele SUA-Panama care stipulează neutralitatea canalului.
Trump nu exclude posibilitatea utilizării forței militare pentru a prelua controlul asupra canalului, având în vedere că aproximativ 4% din comerțul global trece prin această rută, majoritatea vaselor având origine sau destinație în Statele Unite.
Cu toate acestea, oficialii panamezi și foști oficiali militar americani contestă aceste temeri, afirmând că instalațiile chinezești nu reprezintă un pericol militar și că Panama rămâne o națiune pro-Washington, utilizând dolarul american ca monedă națională.
Unii experți, precum fostul general NATO Wesley Clark, sugerează că o abordare mai eficientă ar fi să se încurajeze investițiile companiilor americane în Panama, pentru a contracara influența chineză.
Influența Chinei asupra Canalului Panama
Canalul Panama reprezintă un punct strategic de maximă importanță, prin care aproximativ 4% din comerțul global trece. Acesta este vital pentru traficul de resurse, fiind utilizat în special de petrolierele americane. În acest context, fosta șefă a Comandamentului de Sud al Statelor Unite, generalul Laura Richardson, a subliniat în 2023 că există cinci întreprinderi chinezești de stat care operează de-a lungul canalului, având posibilitatea de a utiliza aceste instalații în scopuri militare.
Deși investițiile chineze în Panama sunt semnificative, cu toate acestea, Statele Unite rămân principalul investitor și partener comercial, având o investiție de aproape 13 miliarde de dolari în anul 2023, comparativ cu 515 milioane de dolari investiți de China. Este important de menționat că navele militare chineze nu au trecut prin Canalul Panama de aproape un deceniu, ceea ce ridică întrebări cu privire la amenințările percepute de oficialii americani.
Temerile lui Donald Trump
Donald Trump a exprimat temeri în legătură cu influența Chinei asupra canalului, sugerând că ar putea exista motive de îngrijorare privind taxele exorbitante percepute de Panama pentru navele americane. Totuși, aceste taxe sunt stabilite în funcție de dimensiunea, tipul și marfa navelor, ajungând în medie la 750.000 de dolari pentru o traversare.
Trump a lăsat să se înțeleagă că nu exclude utilizarea forței militare pentru a prelua controlul asupra Canalului Panama, în cazul în care situația ar deveni critică. Această posibilitate este complicată de tratatul de neutralitate care permite Statelor Unite să intervină dacă traversarea pașnică a canalului este amenințată.
Riscurile unei intervenții militare
O eventuală preluare militară a canalului ar fi considerată ilegală și ar putea provoca proteste intense în America Latină. Aceasta ar necesita, de asemenea, o ocupație militară americană a Panamei, o acțiune care ar putea afecta grav relațiile dintre Statele Unite și țările din regiune.
În concluzie, influența Chinei asupra Canalului Panama și temerile exprimate de Donald Trump subliniază complexitatea geopolitică a acestei regiuni, unde interesele economice și militare se intersectează.
Influența Chinei asupra Canalului Panama
În ultimele decenii, influența Chinei în America Latină, inclusiv în Panama, a crescut semnificativ. Investițiile chineze au depășit investițiile Statelor Unite în multe regiuni din America Latină, ceea ce a dus la o schimbare a dinamicii economice în zonă. Panama a fost prima țară din America Latină care s-a alăturat Inițiativei Noului Drum al Mătăsii (Belt and Road Initiative) în 2017, ceea ce subliniază angajamentul său față de Beijing.
Un aspect important al acestei relații este comunitatea chineză din Panama, care este cea mai mare din America Centrală, numărând aproximativ 200.000 de membri. Această diasporă chineză reprezintă o legătură culturală și economică între cele două națiuni.
Tensiunile cu Statele Unite
În contextul apropierii dintre Panama și China, există temeri în rândul oficialilor americani, inclusiv fostul președinte Donald Trump, referitoare la o posibilă dependență strategică a Panamei de Beijing. Alonso Illueca, profesor la Universitatea Santa Maria La Antigua, a subliniat necesitatea de a evita o astfel de dependență, chiar dacă relațiile bilaterale sunt benefice.
După ce Panama a rupt relațiile diplomate cu Taiwanul, Beijingul a propus construirea unei ambasade lângă Canalul Panama, pe locul unei baze militare americane abandonate. Această propunere a fost refuzată în urma intervenției ambasadorului american de atunci, John Feeley, care a exprimat îngrijorarea că prezența unei ambasade chineze în zonă ar fi fost percepută negativ de către Statele Unite, partenerul tradițional al Panamei.