Investigație SNOOP: Aeroportul Mihail Kogălniceanu, modernizat pe baza unor documente false
O investigație realizată de Snoop.ro a scos la iveală că modernizarea Aeroportului Internațional „Mihail Kogălniceanu” din Constanța a fost efectuată pe baza unor documente false, prezentate de o firmă din Turcia în cadrul licitației. Acest caz a fost sesizat deja Parchetului European, iar România se confruntă cu riscul de a pierde peste 32 de milioane de euro din fonduri europene.
Lucrările de modernizare, demarate în mai 2023, au avut ca obiect terminalul de pasageri, turnul de control și parcarea aeroportului, proiectul fiind evaluat inițial la 202 milioane lei fără TVA. Din această sumă, peste 160 de milioane urma să fie alocată din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).
Contractul a fost câștigat de un consorțiu format din SSAB-AG SA (Bacău), Atelier Unbuilt SRL (București) și Acer Proje Inșaat AȘ (Turcia). Firma turcă a fost inclusă în consorțiu pentru a îndeplini cerința de experiență similară, dar Curtea de Conturi a constatat că documentele furnizate de aceasta sunt suspecte de fals. Acestea nu au semnături clare sau ștampile lizibile, iar unele proiecte menționate nu au fost realizate vreodată de firmă.
Un audit finalizat de Curtea de Conturi arată că „oferta câștigătoare era inacceptabilă, fiind depusă de un ofertant care nu îndeplinea criteriul de calificare privind experiența similară”. În urma acestor descoperiri, Curtea a sesizat Parchetul European (EPPO), condus de Laura Codruța Kövesi.
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a confirmat că, în cazul în care ancheta va demonstra faptele de fals, România ar putea pierde toată finanțarea europeană. Aeroportul a depus, de asemenea, o plângere penală la DNA în decembrie 2024, împotriva firmelor implicate, pe baza unor acuzații de fals intelectual, uz de fals și înșelăciune.
Conform informațiilor publicate de Snoop.ro, firma din Bacău a întrerupt colaborarea cu partenerul turc, care nu a participat efectiv la lucrările din Constanța. Contrar acestui fapt, contractul a fost atribuit datorită garanției de experiență prezentată de firma turcă.
Valoarea totală a proiectului a crescut acum la aproape 278 de milioane de lei, iar plățile către consorțiu au ajuns la circa 170 de milioane, cu lucrările aproape finalizate.
Investigația completă poate fi citită pe Snoop.ro.