Marele plan al Italiei pentru a îndeplini obiectivul NATO
Politicienii italieni propun ca podul de 13,5 miliarde de euro către Sicilia să fie considerat cheltuială militară, ca răspuns la cerințele de cheltuieli ale NATO. Italia, fiind una dintre țările cu cele mai mici cheltuieli militare în alianță, a alocat anul trecut doar 1,49% din produsul intern brut pentru apărare, ceea ce face ca obiectivul de 5% până în 2035 să pară îndepărtat.
Guvernul condus de Giorgia Meloni își propune să continue proiectul ambițios de construire a celui mai lung pod suspendat din lume peste Strâmtoarea Messina, un vis vechi al italianilor. Ministrul de externe Antonio Tajani și ministrul infrastructurii Matteo Salvini susțin că podul are o valoare strategică pentru NATO, fiind mai mult decât un simplu proiect economic, o idee susținută și într-un raport guvernamental recent.
Un oficial guvernamental a menționat că deși nu s-a luat o decizie oficială privind clasificarea podului ca proiect de securitate, urmează discuții pentru a evalua fezabilitatea acestei propuneri. Această abordare ar putea fi benefică pentru Meloni, care caută să convingă opinia publică asupra necesității cheltuielilor majore pentru apărare într-un context de austeritate economică.
Italia ar putea folosi argumentul că din cele 5% din PIB pe care NATO le cere, doar 3,5% trebuie să fie cheltuieli de apărare de bază, iar 1,5% pot fi direcționate către infrastructură și reziliența strategică. Un oficial al Trezoreriei italiene a sugerat că clasificarea podului ca proiect militar ar putea ajuta la depășirea obstacolelor economice și tehnice care au împiedicat implementarea acestuia în trecut.
Eforturile de construire a podului, cu o lungime estimată de 3,3 kilometri, s-au confruntat cu probleme legate de costuri, dificultăți operaționale într-o zonă seismică și provocări legate de strămutarea populației. Noua clasificare ar putea facilita depășirea obstacolelor birocratice și a disputelor legale cu autoritățile locale, care ar putea contesta construcția podului.
Marele plan al Italiei pentru a îndeplini obiectivul NATO
Guvernul italian a adoptat un document în care subliniază importanța construirii unui pod peste Strâmtoarea Messina, argumentând că acesta este esențial din „motive imperative de interes public superior”. Pe lângă funcțiile sale civile, podul este considerat de o importanță strategică pentru securitatea națională și internațională, având un rol cheie în apărare și securitate. Acesta va facilita mișcarea forțelor armate italiene și a aliaților NATO.
Italia dorește ca proiectul podului, estimat la 13,5 miliarde de euro, să fie inclus în planul de finanțare al Uniunii Europene pentru mobilitatea personalului militar, a materialelor și a bunurilor. Conform guvernului, podul ar oferi infrastructura necesară pentru transferul forțelor NATO din Europa de Nord către Marea Mediterană.
Podul va reprezenta un avantaj semnificativ pentru mobilitatea militară, permițând transportul rapid al vehiculelor grele, trupelor și resurselor atât pe cale rutieră, cât și feroviară. Totuși, este incert dacă acest proiect va fi acceptat de NATO și, mai ales, de administrația americană, care a fost reticentă în a comenta despre pod în cadrul summitului NATO de la Haga.
Ministrul de externe italian, Antonio Tajani, și ministrul infrastructurii, Matteo Salvini, sunt susținători puternici ai acestui proiect, evidențiind că securitatea include și dezvoltarea infrastructurii care poate avea utilizări civile. Aceștia consideră că podul ar putea transforma Sicilia într-o platformă strategică pentru NATO.
Planul Italiei pentru Podul către Sicilia ca Cheltuială Militară
Italia își propune să transforme proiectul unui pod de 13,5 miliarde de euro către Sicilia în parte a cheltuielilor militare, în contextul îndeplinirii obiectivelor NATO. Ministrul Infrastructurii, Matteo Salvini, a subliniat importanța infrastructurii strategice din perspectiva securității naționale, afirmând că o investiție mai mare în securitate ar putea justifica clasificarea podului ca o cheltuială militară.
Salvini a exercitat presiuni pentru accelerarea aprobării tehnice și politice a proiectului, dorind să demonstreze opiniei publice că guvernul este activ în implementarea acestuia. Totuși, partidele de opoziție contestă atât necesitatea construirii podului, cât și justificarea acestei cheltuieli ca fiind militară, considerând că ar fi o batjocură la adresa angajamentelor Italiei în cadrul NATO.
Giuseppe Antoci, membru al Parlamentului European din partea Mișcării 5 Stele, a declarat că proiectul este o ironie în fața cetățenilor și a avertizat că ar putea face Italia de râs pe plan internațional. El a subliniat că regiunea Sicilia și Calabria se confruntă cu probleme grave de infrastructură, cum ar fi lipsa alimentării adecvate cu apă și un sistem de transport ineficient, argumentând că investițiile în aceste domenii sunt mult mai urgente decât construirea podului.
Cu toate acestea, coaliția de guvernare rămâne angajată să continue proiectul, iar autorizația finală este așteptată să fie obținută în iulie. Într-un context controversat, Tajani a sugerat ca podul să fie denumit după fostul prim-ministru Berlusconi, cunoscut pentru activitățile sale controversate.