Deficiențele României în Achiziția Avioanelor F-16
Ion Petrescu, analist militar și colonel în retragere, a subliniat că România nu are o viziune strategică pe termen lung în industria de apărare, ceea ce afectează eficiența negocierilor privind marile contracte de achiziții militare. Potrivit acestuia, țara noastră nu beneficiază de suficiente avantaje economice și industriale din acordurile de apărare cu aliații occidentali, în comparație cu Polonia, care a implicat activ industria sa de apărare în producția de componente pentru avioanele F-16.
Petrescu a evidențiat contrastul dintre România și Polonia în ceea ce privește contractele de offset, care permit reinvestirea unei părți din costurile echipamentelor militare în economia națională prin transfer de tehnologie și crearea de locuri de muncă. El a afirmat că Polonia a reușit să transforme achizițiile de F-16 într-un motor economic, generând locuri de muncă pentru muncitorii polonezi, în timp ce România nu a beneficiat de aceleași oportunități.
„Polonezii au obținut offset pentru avioanele F-16, ceea ce a însemnat numeroase locuri de muncă pentru muncitori polonezi. Noi am achiziționat avioane F-16, dar n-am auzit de reportaje despre muncitorii care au produs piese pentru aceste avioane”, a declarat Petrescu. El a atribuit această diferență nu doar negocierilor, ci și capacității liderilor politici polonezi de a se poziționa eficient în raport cu partenerii strategici, cum ar fi Statele Unite.
Petrescu a concluzionat că România a avut o lipsă de lideri capabili să ceară beneficii similare, menționând: „N-am avut bărbați de stat care să ceară, ca aceia de la Varșovia, să beneficiem de offset și de posibilitatea de a produce componente armamentale pe teritoriul României.”
Contextul Achizițiilor de F-16
În contrast cu Polonia, care a achiziționat avioane noi direct din SUA, România a cumpărat avioane uzate din Portugalia și Norvegia, pentru o sumă relativ modestă. De asemenea, reparațiile și întreținerea acestor avioane sunt realizate de compania Aerostar. În ciuda acestor provocări, România a demonstrat capacitatea de a negocia condiții favorabile în achizițiile de armament, cum ar fi comanda recentă de 1.000 de vehicule blindate turcești Cobra II.
„N-am avut bărbați de stat care să ceară” în achiziția avioanelor F-16
România a recunoscut că, pe lângă aspectele tehnice ale avioanelor, precum performanțele acestora, un factor esențial în procesul de achiziție îl constituie disponibilitatea producătorului de a localiza producția în țară și de a oferi acorduri de compensare. Aceste elemente sunt cruciale pentru a asigura o colaborare benefică și eficientă în domeniul apărării.
Un alt exemplu relevant în acest context este representat de vehiculele Piranha V și tunurile autopropulsate K9 din Coreea de Sud, care ilustrează importanța acestor aspecte în cadrul parteneriatelor militare internaționale.