Lovitură majoră pentru industria auto britanică
Producătorul britanic de automobile sport de lux Lotus, controlat de holdingul chinez Geely, intenționează să oprească producția de mașini sport din Marea Britanie și să o mute în SUA. Această mișcare ar pune în pericol 1.300 de locuri de muncă și ar afecta semnificativ industria auto britanică.
Geely analizează opțiuni, inclusiv fabricarea modelului său sport Emira în SUA și oprirea definitivă a producției la fabrica din Hethel, Norfolk. Deocamdată, nu a fost luată nicio decizie finală, iar lucrătorii de la fabrică nu au fost informați despre aceste planuri. Lotus a refuzat să comenteze „zvonuri și speculații”. Dacă firma va continua cu acest plan, ar putea fi aspru criticată în Regatul Unit, mai ales că decizia vine la doar opt ani după ce Geely a preluat controlul majoritar al companiei în 2017.
Fabrica din Norfolk nu a mai construit nicio mașină din mijlocul lunii mai, iar compania a declarat că a întrerupt producția pentru a gestiona problemele de stoc și lanț de aprovizionare cauzate de tarifele suplimentare de 25% impuse de SUA la importurile de mașini. Potrivit Financial Times, fabrica ar putea fi închisă chiar anul viitor.
Lotus, fondată în 1948 de inginerul auto Colin Chapman, și-a câștigat reputația pentru mașinile sport britanice ușoare. De la preluarea Lotus, Geely a mutat atenția către China, unde produce SUV-ul electric Eletre și a listat în 2023 filiala sa de mașini electrice, Lotus Technology, la bursa de valori din New York.
Impactul asupra industriei auto britanice
Industria auto britanică se confruntă cu o provocare majoră, deoarece marca de lux Lotus, recent listată la New York, ar putea muta producția în SUA. Aceasta decizie pune în pericol aproximativ 1.300 de locuri de muncă în Regatul Unit.
Planurile de relocare a producției
Qingfeng Feng, directorul executiv al Lotus Technology, a anunțat că firma analizează posibilitatea mutării producției în Statele Unite. Această mișcare ar fi o reacție la tarifele americane pentru automobile, care urmează să scadă la 10% în urma unui acord comercial între SUA și Marea Britanie.
Feng a declarat: „În acest moment, discutăm cu partenerii noștri strategici din SUA despre planurile de localizare pentru a evita influența tarifului american.” Aceste discuții sugerează că mutarea ar putea fi o soluție viabilă pentru a menține competitivitatea pe piața auto.
Consecințele pentru angajați
Decizia de a muta producția ar putea avea un impact semnificativ asupra angajaților din sectorul auto britanic, punând în pericol locurile de muncă ale celor 1.300 de angajați ai Lotus. Industria auto din Marea Britanie trebuie să se adapteze rapid pentru a face față acestor provocări emergente.