Lucrările la Transapuseana, afectate de probleme de mediu
Lucrările la cel mai scump drum județean din România, Transapuseana, situat în județul Alba, trebuie refăcute după ce un audit al Curții de Conturi a relevat că drumul nu respectă acordul de mediu eliberat de Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Alba. Această situație a fost semnalată de jurnaliștii de la ziarulunirea.ro.
Printre problemele identificate se numără incapacitatea a două specii de amfibieni, Bombina bombina (buhaiul de baltă cu burtă roșie) și Bombina variegata (buhaiul de baltă cu burtă galbenă), de a ieși din camerele de cădere construite pentru a capta apele pluviale și cele din izvoare. Aceste camere sunt esențiale pentru întreținerea drumurilor și facilitarea accesului în caz de intervenții, însă designul lor actual îngreunează migrarea acestor specii.
Conform reglementărilor emise de APM Alba, realizarea camerelor de cădere trebuia să asigure protecția speciilor de amfibieni și să permită deplasarea lor liberă. Totuși, unele dintre cele 58 de camere construite între kilometrii 5 și 37 au pereții realizați în unghi de 90 de grade, ceea ce împiedică ieșirea broaștelor din aceste capcane.
Experții sugerează că soluțiile tehnice pentru a remedia această situație ar putea include realizarea unor unghiuri de 45 de grade sau instalarea unor „scărițe” care să permită broaștelor să iasă din camerele de cădere. Consiliul Județean Alba a informat Agenția Națională pentru Mediu și Arii Protejate despre necesitatea modificării soluției tehnice privind execuția acestor camere, în contextul lățimii reduse a platformei drumului județean, care nu permitea respectarea prevederilor inițiale din actul de reglementare.
Lucrări necesare pe cel mai scump drum județean din România
Lucrările la cel mai scump drum județean din România, Transapuseana, trebuie refăcute din cauza problemelor legate de două specii de broaște protejate. Vicepreședintele Consiliului Județean, Marius Hațegan, a declarat că doar 26 de zone vor necesita modificări, dar se va interveni asupra tuturor. Acesta a subliniat că s-a respectat acordul de mediu, iar dificultățile au apărut în zona cuprinsă între km 5 și km 37, unde se află cele 58 de camere de cădere în ariile protejate.
Reprezentanții firmei responsabile de lucrări au anunțat că intervențiile vor începe vineri, 11 iulie, și se estimează că vor fi finalizate în maxim o săptămână. Aceasta este o măsură necesară pentru a proteja biodiversitatea din zonă, având în vedere că construcția a fost afectată de prezența unor specii de broaște și gândaci protejate de lege.