Lucrările la gările Fetești și Ciulnița, în pericol de suspendare
Asocierea Arcada – ISPCF, responsabilă de modernizarea stațiilor Fetești și Ciulnița, a somat CFR SA să indexeze valorile contractuale conform OUG 64/2022, o obligație legală ignorată de companie până în prezent. Constructorii avertizează că, în absența aplicării acestei ajustări, vor rezilia contractul și vor opri lucrările la finalul lunii.
Conform datelor oficiale furnizate de CFR SA, lucrările sunt realizate în proporție de 66-70%, iar termenul estimat pentru finalizare era martie 2025. Totuși, fără aplicarea ajustării, proiectul se confruntă cu riscuri majore de blocaj.
Constructorii invocă obligația legală a CFR SA, subliniind că prevederile art. 3 din OUG 64/2022 impun ajustarea prețului contractelor finanțate din fonduri externe nerambursabile. Deși au solicitat în mod repetat aplicarea acestei măsuri, CFR SA a refuzat.
Într-o adresă recentă, constructorii au menționat că, potrivit contractului semnat în 2022, au dreptul de a suspenda lucrările dacă plățile întârzie cu peste 45 de zile. Dacă situația nu se remediază, Arcada și ISPCF pot opri lucrările în termen de 30 de zile de la notificare și vor solicita despăgubiri.
Contractul, semnat în mai 2022 între CFR SA și asocierea Arcada – ISPCF, are o valoare de 309,2 milioane de lei (fără TVA) și include proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare a infrastructurii feroviare din stațiile Fetești și Ciulnița. Proiectul urmărește îmbunătățirea infrastructurii pentru creșterea vitezei trenurilor la 120-160 km/h, modernizarea sistemului de electrificare și telecomunicații, asigurarea interoperabilității europene și facilități pentru călători, inclusiv pasarele și peroane conforme cu standardele europene.
Finanțarea provine în proporție de 85% din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), restul de 15% și TVA fiind asigurate de la bugetul de stat. Durata contractului este de 84 de luni, incluzând 24 de luni pentru proiectare și execuție, plus 60 de luni garanție. Neîndeplinirea obligațiilor legale de către CFR SA privind ajustarea valorilor contractuale poate duce la suspendarea proiectului, având efecte severe asupra infrastructurii feroviare din zona București-Constanța.