Inițiativa „Made for Germany” a marilor companii germane
Un grup de 61 de companii de top din Germania, inclusiv Siemens și Deutsche Bank, a lansat o inițiativă ambițioasă, intitulată „Made for Germany”, cu investiții planificate de 631 miliarde de euro până în 2028. Scopul principal al acestei inițiative este revitalizarea încrederii investitorilor în cea mai mare economie a Europei.
Inițiativa a fost prezentată cancelarului Friedrich Merz și miniștrilor de Finanțe și Economie în cadrul unei întâlniri oficiale la Cancelarie. Merz a subliniat importanța mediului privat în realizarea sarcinilor investiționale, afirmând că „investițiile nu pot fi realizate doar prin bugete publice, partea esențială trebuie să vină din mediul privat”.
Investițiile de 631 de miliarde de euro includ capital, cheltuieli în cercetare și dezvoltare, precum și angajamente din partea investitorilor internaționali. Totuși, nu este clar ce parte din această sumă reprezintă angajamente noi și ce parte provin din planuri deja existente.
Roland Busch, CEO-ul Siemens, a cerut guvernului să reducă reglementările pentru a oferi companiilor „mai multă libertate și spațiu pentru inovație”, subliniind necesitatea de a avea „mai mult curaj și viteză” în procesul decizional și în digitalizare.
Inițiativa „Made for Germany” vine în contextul în care guvernul german se pregătește să crească cheltuielile de stat, sprijinit de o reformă recentă a regulilor privind datoria publică și de crearea unui fond special pentru infrastructură. Cu toate acestea, impactul economic pe termen lung al acestei inițiative rămâne incert, așa cum a subliniat Clemens Fuest, președintele institutului economic Ifo.