Metoda „coletul”: o nouă escrocherie
Infractorii au reinventat o metodă de înșelăciune prin trimiterea de colete false cu ramburs, care conțin obiecte ieftine din China. Victimele plătesc pachetul, crezând că este o comandă reală, dar descoperă, de obicei, produse precum șurubelnițe sau jocuri, care nu valorează aproape nimic.
Poliția recomandă ca, în momentul în care curierul livrează coletul, destinatarii să verifice eticheta. Dacă expeditorul este necunoscut, este mai bine să returneze pachetul curierului. Valentin Stan, reporter Digi24, subliniază că, odată deschis coletul, dacă conținutul nu corespunde așteptărilor, este prea târziu pentru a mai face ceva, iar singura opțiune rămâne depunerea unei plângeri la poliție.
Reprezentanții firmelor de curierat afirmă că nu le-au fost sparte bazele de date și că informațiile personale ale victimelor sunt cel mai probabil obținute de infractori de pe site-uri cu un nivel scăzut de protecție. Adriana Manu, reprezentant al unei firme de curierat, explică faptul că obligația acestora este să livreze coletele conform procedurilor, fără a avea informații despre conținutul acestora.
În ultimii ani, site-urile de comenzi online au devenit ținte pentru rețelele de infractori. În unele cazuri, hoții clonează paginile web, iar clienții, neavând suspiciuni, introduc datele cardului, ceea ce duce la dispariția banilor din conturi. Sorin Stănică, de la Institutul de Prevenire a Criminalității, recomandă ca, în cazul în care nu suntem siguri de legitimitatea unui site, să evităm introducerea datelor de card și să optăm pentru plata ramburs.
În ultimele săptămâni, paginile firmelor de curierat au primit recenzii negative din partea clienților, care împărtășesc experiențele lor de înșelăciune, cum ar fi coletele false cu ramburs. Multe dintre comenzile afectate au fost plasate pe site-uri precum Temu, Shein și AliExpress.