Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a confirmat că România nu va pierde niciun euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) destinat sectorului transporturilor. Acest anunț a fost făcut în urma discuțiilor tehnice cu reprezentanții Comisiei Europene, care au stabilit că proiectele care rămân în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene, fără a necesita cofinanțare din bugetul de stat.
De asemenea, ajustările financiare necesare, cauzate de creșterile de prețuri la materialele de construcție, energie și carburant, vor fi acoperite din fonduri europene, conform Ordonanței de Urgență nr. 64/2022.
Proiecte Finanțate Integral din PNRR
Pe infrastructura rutieră, proiectele care vor beneficia de finanțare 100% din PNRR includ Autostrada Moldovei (A7), tronsoanele Focșani – Pașcani, și Autostrada Lugoj – Deva (A1), secțiunile D și E (tunelurile de la Margina – Holdea).
În ceea ce privește infrastructura feroviară, toate cele patru loturi ale tronsonului CF Cluj – Episcopia Bihor și un lot din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș (Lugoj – Timișoara) vor fi finanțate din PNRR.
Investiții și Proiecte Excluse
MTI a subliniat că, în cazul proiectelor excluse parțial sau total din PNRR, România nu va returna sumele deja cheltuite. Astfel, suma de 2,3 miliarde de euro investită până în prezent în proiectele finalizate sau în stadiu avansat nu va fi rambursată.
Printre proiectele deja finalizate se numără Autostrada Buzău – Focșani (A7), Lotul 1 al Autostrăzii Ploiești – Buzău (A7), Secțiunile Leghin – Moșca și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (A8), Secțiunea Nădășelu – Poarta Sălajului (Autostrada Transilvania) și Loturile 1, 3 și 4 din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș.
Toate aceste proiecte vor continua și vor fi finalizate prin Programul Transport 2021-2027 sau din alte surse europene, convenite cu Comisia Europeană, conform precizărilor MTI.